DIY postcard koffietafel boekje

Op internet kwam ik een leuk idee tegen om van wereldkaarten een boekje te maken om postzegels in te bewaren. Nu dacht ik, dat kan ik natuurlijk mooi doen met de postkaarten die ik door postcrossing heb ontvangen. En zo kwam het idee om er met washi tape een leuk boekje van te maken om op tafel neer te leggen om gewoon af en toe door heen te bladeren.

20140409-122755.jpg

Als eerst heb ik eens een flinke stapel washi tape rolletjes, alfabet stempels en een lettertang opgezocht tussen mijn knutsel spullen. De volgende spullen heb je in ieder geval nodig:
– Washi tape
– Postkaarten
– Schaar
– Liniaal

Zelf gebruikte ik ook nog:
– Witte postkaart
– Bosatlas
– Letter tang

20140409-122822.jpg

Ik wil graag de voorkant van het boekje bijpassend maken en daarom heb ik een mooie afbeelding uit de atlas opgezocht, uitgeknipt en op de witte postkaart geplakt. Dit wordt de voorkant van het boekje.

20140409-122907.jpg

Dan begint het echte werk! Namelijk de kaarten aan elkaar plakken met washi tape. Ik gebruik voor de verschillende pagina’s verschillende kleuren tape. Je plakt helaas af en toe over een stukje van een mooie postzegel heen, maar dat hoort er bij. Al snel wordt het een dik pakket en als alle kaarten aan elkaar zitten ben je bijna klaar!

20140409-123138.jpg

Nu komt er nog een precisie werkje. Het boekje moet nog een kaft hebben aan de zijkant zodat het op een echt boekje lijkt. Als eerste meet je de hoogte op van het boekje. Bij mij was dat anderhalve centimeter. Ik wil op zowel de voorkant als de achterkant 5mm plakken met de tape, dus moet mijn zijkant in totaal 2,5 cm hoog worden. Daarna meet ik hoe breed het boekje is, dat was in mijn geval 15 cm. Dus maak ik een strook tape van 2,5 cm hoog en 15 cm breed. Als je deze er nu op plakt dan kun je het boekje niet open en dicht doen, omdat de plakband er aan blijft plakken. Het is daarom belangrijk om de 1,5 cm dat het boekje hoog is te beplakken met tape zodat het echt een kaft wordt. Ik maak dus nog een strook en deze is 1,5 cm hoog en 15 cm lang. Ik plak de stroken precies op elkaar zodat er aan beide kanten 5 mm over is. Als laatste plak ik de strook op het boekje aan de zijkant en hij is klaar!!

20140409-144426.jpg

Dit staat toch super?

Plaats een reactie