Bloemkool taart

Als klein meisje vond ik bloemkool echt enorm vies en nog steeds is het niet echt mijn favoriete groente. Mijn vader serveerde bloemkool altijd met een flinke dot nootmuskaat. Daar griezelde ik echt enorm van en nu nog steeds. Ik kan geen nootmuskaat ruiken zonder aan vieze doorgekookte bloemkool te moeten denken. (Mijn vader is niet zo’n held in de keuken, maar dat terzijde) Mijn moeder vond uit dat ik bloemkool wel lustte als ze er een taart van maakte. En inderdaad dan vind ik de bloemkool ineens best te doen en in mijn studententijd was dit mijn grote succesrecept in het studentenhuis. Dus de hoogste tijd om het recept hier te delen!

Je hebt nodig:
– een grote bloemkool
– ovenschaal
– pakje bladerdeeg
– 400/500 gram gehakt
– pakje roomsaus
– 2 eieren
– paneermeel

Als eerste rul je het gehakt goudbruin. Ook verwarm je de oven voor op 200 graden. Zet een pan water op het gasstel en breng daarin een 5 cm water aan de kook. Als het kookt doe je de bloemkool er in en laat je het ongeveer 10 minuten koken. Laat daarna afkoelen. Ondertussen kun je mooi de schaal invetten met bakboter en bestrooien met paneermeel. De schaal ga je daarna bekleden met bladerdeeg. Vervolgens maak je de roomsaus en doe je er 2 eieren door heen.

Als alles klaar is doe je als eerste het gehakt in de ovenschaal. Die bedek je daarna met bloemkool. En als laatste overgiet je het met de roomsaus. Vervolgens gaat de schaal in de oven op 200 graden voor 25 tot 30 minuten en kun je in die tijd mooi de afwas doen en de keuken opruimen. ;) (In mijn geval altijd noodzakelijk…)

Foto's! 057

Geef een reactie

