Yeah! Amigurumi maand!

Ik ben echt helemaal verslaafd aan het maken van gehaakte Amigurumi beestjes. Oorspronkelijk komen deze gehaakte diertjes uit Japan en maken ze deel uit van de hele Kawai trend. Kortom zo schattig mogelijk. Ik vind het heerlijk om te haken en het fijne aan deze projectjes is dat het zomaar klaar is! Ik vind het heerlijk dat ik telkens snel de voldoening krijg dat ik een onderdeel af heb. Het in elkaar zetten is daarentegen nog wel eens een werkje wat ik laat liggen. Oeps!

Met deze blog van vandaag wil ik je een intro geven in het haken. Alle vrijdagen van deze maand zal ik een Nederlandstalig Amigurumi patroon plaatsen. Ik heb de toestemming gekregen van twee leuke Amerikaanse dames om hun patronen naar het Nederlands te vertalen en hier te publiceren. Ik laat nog even geheim welke patronen het zijn, maar dat ze echt te gek zijn, dat is zeker!

Voor het haken heb je een aantal basis steken nodig. Dus pak een draad en een haaknaald en oefen mee! (Ik haak eigenlijk alleen maar met garen van Phildar Coton 3 en het garen van Sostrene Grene. Ook het garen van de Zeeman en Hema voor haaknaald 2,5 is goed te gebruiken. Ik raad je de garen van de Action zwaar af!! Ik kan er niets mee worden, het pluist sneller en het resultaat wordt minder mooi, als je tenminste niet eerst hebt opgegeven uit frustratie.)

Wolplein heeft op Youtube hele handige filmpjes die je uitleggen hoe het werkt. Je kunt ze vinden door wolplein te zoeken op Youtube. Ik deel hieronder de filmpjes die het handigst zijn.

Om te beginnen heb je een opzetlus nodig.

Opzetlus

De steek die het meest wordt gebruikt is de vaste.

De vaste

Verder gebruik je regelmatig een losse.

De losse

Soms gebruik je de steken, halve vaste of een stokje of soms zelfs een half stokje. Dit komt niet zoveel voor en in de patronen die ik ga posten zal ik als het van toepassing is de link naar de video’s er ook bij posten.

Wat wel erg handig is bij het haken van een Amigurumi is dat je weet hoe je moet meerderen en moet minderen.

Meerderen

Minderen

Veel patronen beginnen met een magic loop oftwel een magische ring. Zelf gebruik ik dit nooit, maar haak ik een ketting van twee losse en haak ik vervolgens vasten in de tweede steek vanaf de haaknaald. Maar ik wil je toch het filmpje laten zien van het maken van een magic loop.

Magic loop

Het is ook handig om zo onzichtbaar mogelijk van kleur te wisselen. Dan krijg je een mooi resultaat en zie je geen abrupte overgangen.

Kleurovergang

Succes!

Geef een reactie

