Omhaakte houten kralen

Zijn ze niet vrolijk? Ik hou van de leuke kleurtjes van deze omhaakte houten kralen.

img_5780

De laatste tijd zie je ontzettend veel woonaccessoires met hout. Zelf hou ik ontzettend van deze Scandinavische stijl van het combineren van hout met bijvoorbeeld de kleur wit. Hout combineert met heel veel dingen en geeft toch kleur aan een wit interieur. Een van de accessoires die je momenteel veel ziet is een woonketting met houten kralen. Hartstikke leuk, maar als iedereen het heeft wil ik weer iets anders. Zo kwam ik op het idee om om de houten kralen heen te gaan haken en er zo gekleurde kralen tussen te kunnen doen.

Mijn houten kralen in de maten 20 mm en 15 mm bestelde ik bij de webshop Creamijn. Ik had ze snel in huis zodat ik vrij snel aan de slag kon met dit leuke project. Je haakt vrij strak om de kralen heen en de eerste toer waar je moet minderen is dan ook even een lastige toer.

Het omhaken van de houten kralen gebeurd met het telkens door haken. Je hoeft niet aan te sluiten met een halve vaste. Ik gebruik voor de grote omhaakte kraal een houten kraal van 20mm en voor de kleine een houten kraal van 15 mm. Je kunt het ook opvullen met fiberfill.
Als je er een houten kraal in wil doen en het daarna aan een lint of een touw wil rijgen, moet je er op letten dat je de magische ring niet helemaal sluit. Er moet nog een opening open blijven om een lint/touw etc door te laten gaan.

Je doet de houten kraal nog niet meteen in het haakwerk. In het patroon heb ik aangegeven wanneer je dat doet.

GROTE KRAAL:
Ronde 1: haak 6 vasten in een magische ring (6)
Ronde 2: Haak in elke steek twee vasten (12)
Ronde 3: Haak in de volgende twee steken een vaste. In de derde steek haak je twee vasten. Dit herhaal je vier keer. (16 )
Ronde 4: Haak in de volgende drie steken een vaste. In de vierde steek haak je twee vasten. Dit herhaal je vier keer. (20 sts)
Ronde 5-6: Haak een vaste in elke steek. (20 )
Doe de houten kraal in je haakwerkje. Later kun je hem niet meer er in stoppen. Je haakt vrij strak om de houten kraal heen, de volgende ronde zal even lastig gaan.
Ronde 7: Haak 1 vaste in de eerste drie steken daarna haak je twee steken samen (minderen) Dit doe je in totaal vier keer. (16 sts)
Ronde 8: Haak 1 vaste in de eerste twee steken daarna haak je twee steken samen (minderen) Dit doe je in totaal vier keer. (12 )
Ronde 9: Haak twee steken samen (minderen) Dit doe je zes keer. (6 )
Hecht af met een halve vaste en werk het draadje weg.

KLEINE KRAAL
Ronde 1: haak 6 vasten in een magische ring (6)
Ronde 2: Haak in elke steek twee vasten (12)
Ronde 3: Haak in de volgende twee steken een vaste. In de derde steek haak je twee vasten. Dit herhaal je vier keer. (16 )
Ronde 4-5: Haak een vaste in elke steek. (16)
Doe de houten kraal in je haakwerkje. Later kun je hem niet meer er in stoppen. Je haakt vrij strak om de houten kraal heen, de volgende ronde zal even lastig gaan.
Ronde 6: Haak 1 vaste in twee steken daarna haak je twee steken samen (minderen) Dit doe je in totaal vier keer. (12 )
Ronde 7: Haak twee steken samen (minderen) Dit doe je zes keer. (6 )
Hecht af met een halve vaste en werk het draadje weg.

Mocht je vragen hebben of een foutje hebben gevonden laat het me dan weten!

Het patroon is mijn eigen patroon, eventuele overeenkomsten met andere patronen rusten op louter toeval. Je mag voor eigen gebruik dit patroon gebruiken, maar niet delen of openbaar maken via je eigen website of Facebook. Verwijzen met een link mag natuurlijk wel! :) 

Ps. Draadjes wegwerken is niet mijn favoriete hobby zoals je ziet. ;)

Geef een reactie

