Project in uitvoering + garen review Royal

Zo langzamerhand begint het ergens op te lijken. =)

img_5785

In november begon ik met het haken van een Granny Stripe deken. Ik had al veel gehaakte oma streep dekentjes voor bij zien komen op Pinterest, de ene nog mooier gekleurd dan de ander. Toen ik de vertaling van het patroon vond op Charami besloot ik de deken te haken. Ik ben ook nog bezig met een bont gekleurde Neat Ripple deken, om het toch wat rustig te houden qua kleuren in huis koos ik voor wit en grijs. Dus ik sloeg veel bolletjes Royal van de Zeeman in en ging aan het werk! Inmiddels is de deken al 1 meter lang, bij 1.50 meter breed. Het doel is om de deken 1.80 lang te maken, dus ik heb nog een stukje te gaan. Volgens het patroon wissel je om de twee toeren van kleur, ik koos ervoor om het om de vier toeren te doen zodat je wat grotere banen van dezelfde kleur krijgt.

Charami heeft het patroon heel helder vertaald en op haar blog gepost. Je kunt het patroon hier vinden. Het patroon haakt super snel weg en is makkelijk te doen onder het tv kijken. Je haakt namelijk in elk ‘gat’ drie stokjes. Alleen bij het begin en het einde van de toer moet je even opletten, maar verder kun je fijn meters maken.

Ik haak de deken met Royal van de Zeeman in twee kleuren, wit en grijs. Het garen van Royal is bij veel mensen wel bekend omdat het een kwalitatief prima garen is en niet duur is. Natuurlijk maak ik een review over het Royal garen.

Ik ken het garen van Royal door mijn moeder. Al vanaf kinds af aan heeft ze veel truien en vesten voor me gebreid. Veelal van Royal van de Zeeman. Truien die fijn zaten, niet kriebelden en ook mooi van kleur bleven herinner ik me. Maar dat laatste kan ook aan de waskwaliteiten van mijn moeder liggen. ;)

Zachtheid: Het garen is vrij zacht, niet super zacht, maar ook niet erg hard en stug. Het haakt fijn weg en voelt fijn aan mijn handen.

Structuur: De draad voelt gelijkmatig aan. Tot nu toe heb ik flink wat bolletjes gebruikt voor mijn deken en heb ik nog geen draden gezien met vreemde bobbels of die niet mooi gelijkmatig waren van dikte. Wel is de ene bol iets dikker dan de andere bol, maar dit heeft duurder garen zoals Scheepjes Roma ook.

Kwaliteit: De kwaliteit doet mij goed aan. Het is fijn garen, haakt fijn weg en projecten worden mooi. Het pluist niet en ziet er mooi uit. Veel mensen vergelijken Royal met het garen van de Wibra of het duurdere garen van Stylecraft Special DK. Ik heb zowel met het garen van de Wibra als met Stylecraft geen ervaring. Wel staat Stylecraft op mijn verlanglijstje om een rand mee om deze deken te haken. Als ik dat heb ik gedaan zal ik natuurlijk ook een review over Stylecraft schrijven zodat ze vergeleken kunnen worden. Ik vind de kwaliteit prima en kan me goed voorstellen dat veel mensen haken met Royal. Een van mijn collega’s maakte van Royal een prachtige omslagdoek.

Kleuren: Na al deze positieve geluiden toch een minder positief punt aan het Royal garen. Het Royal garen is in weinig kleuren beschikbaar en de kleuren zijn niet blijvend. Wil je dus een groot project haken dan moet je gelijk veel garen inslaan. Het voordeel is dat je tot in oneindigheid garen terug mag brengen bij de Zeeman, mits je de bon hebt! (Tip! Maak een kopie van je bon of scan hem in. Dan raak je hem niet kwijt of vervaagt de inkt niet.)

Ik haak de deken dan ook met twee basiskleuren en voor de rand wil ik een speciale kleur, deze kleur heeft Zeeman niet, dus hiervoor wil ik graag Stylecraft Special DK gebruiken.

Prijs: € 0,99! Royal kost nog geen euro per bol en dat is natuurlijk een fijne prijs voor 100 gram garen!

Conclusie: Fijn garen voor een prima prijs. Met als nadeel de weinige kleuren die er zijn en dat kleuren niet eeuwig blijvend zijn dus je op tijd genoeg moet inslaan!

4 gedachtes over “Project in uitvoering + garen review Royal

Geef een reactie

