Hoe het allemaal begon…

Als klein meisje zat ik graag met het garen van mijn moeder te spelen. Die grote bak garen en ook vooral de grote bak met naaimachinegaren had een grote aantrekkingskracht op mij. Ik vond het heerlijk om uren lang kleurtjes uit te zoeken of om alles uit de knoop te halen. En naaimachinegaren zit vaak in de knoop als je het gewoon los in een groot blik hebt zitten. Ik vond het heerlijk, gewoon een beetje prutsen.

Ondertussen breide mijn moeder de meest mooie truien voor mij en de rest van de familie. Ik ben opgegroeid in prachtige truien met bloemen, eskimo’s, beren, paarden, etc. Ik had de meest originele truien en ik vond het ook altijd super als ik weer aan de beurt was voor een nieuwe gebreide trui. Ik zag mijn moeder dan met haar breinaalden de meest mooie dingen creëren. Zelf was mijn talent voor breien iets minder groot. Ik heb mijn moeder vaak gevraagd of ze me het wou leren en dat deed ze elke keer met veel liefde, maar het was nooit iets wat lang mijn aandacht vast hield. Daarnaast ontwikkelde ik het bijzonder talent om onbewust veel steken te meerderen, iets wat ik tot op de dag van vandaag nog steeds goed kan.

Een blauwe maandag heb ik geprobeerd een borduurwerkje te maken, maar helaas dit was ook niets voor mij. In de pubertijd maakte mijn moeder geen truien meer voor me maar een paar gave topjes. Ik voelde me er super stoer in! Minder stoer voelde ik me als ik eens mee ging naar een breiwinkel, ik had niets met al die bolletjes wol en die oude mevrouwen in de winkel. Handwerken was toch niet hip? Ik liet het dan ook maar mooi een hobby zijn van mijn moeder.

Tot ik in 2010 met Marjoleine op de Handwerkbeurs in Zwolle belandde. Ik logeerde bij haar en we maakten er een leuke dag uit van. Ik vond het wel leuk met al die mooie kleurtjes wol en garen, al die leuke stofjes en die gekke creatieve (veelal) oudere vrouwen met irritant boodschappenroltas. Serieus je breekt je je benen er over. Op de beurs stond de stand van Zpaggeti van Hooked. Ik vond het een leuk idee en het garen zag er leuk uit, maar wat ik er van moest maken? Ik wist het niet? Dus ik kocht bij Hooked alleen een tashengsel wat ik nodig had voor een tas die ik aan het naaien was. De naaimachine trok me toch meer.

Driekwart jaar later liep ik rond op de woonbeurs met een andere vriendin en werd ik aangetrokken door de prachtige vloerkleden van Naco. De prijs trok me alleen absoluut niet. Het vloerkleed bleef in mijn hoofd zitten en ik besloot dat ik dit zelf ook wel zou kunnen maken met het Zpaggeti. In dezelfde week kwam het bericht dat in het dorp van mijn ouders door de Vrouwen van Nu (plattelandsvrouwen vereniging) een brei- en haakcafé werd opgericht. Ik besloot er voor te gaan en kocht een bol Zpagetti een haaknaald 12 mm en met veel geduld leerden de dames mij haken.

iphone-003

Mijn eerste avond bij het brei- en haakcafé. Eerst de basissteken leren en dan daarna zouden ze me wel meer leren. Ik leerde moeilijke woorden als vasten, lossen, ketting en stokjes. De weken daarna oefende ik druk met filmpjes op YouTube. En een paar weken later begon ik aan mijn vloerkleed.

fotos-026

Vloerkleed in wording!

Toen het vloerkleed af was besloot ik dat het weer eens tijd werd om te gaan breien. Ik wou graag een gebreide trui, maar dit keer zou ik hem zelf maken. Ik nam een partij garen over van mijn moeder en ging aan de slag. Inmiddels zijn we dik twee jaar verder en is de trui bijna klaar (al een jaar…), want ik, de sufferd,  ben mijn bolletjes garen kwijt. Ik kan ze nergens vinden en ook met de verhuizing zijn ze niet boven water gekomen. Dus nu zit ik met een voorpand, een achterpand en twee halve mouwen. Ooit komen ze wel weer boven water. Update! Het garen is boven water. Het lag op een andere zolder dan de mijne. ;) 

Inmiddels ontdekte ik Pinterest en vond ik de het patroon van de Amigurumi pony van All About Ami en was het mijn ultieme doel om deze te gaan maken.

Op de handwerkbeurs 2013 kocht ik Phildar Cotton 3 in de kleuren Ecru en Koraal en al snel had ik mijn pony klaar. Na dit projectje was ik helemaal verslaafd aan het haken van amigurumi en andere projecten! En ondertussen haak ik rustig door, met van alles!

Binnenkort, echt zeer binnenkort post ik hier de Nederlandse vertaling van het pony patroon! :) Update: Het patroon kun je hier in het Nederlands vinden

Hoe is het haakvirus bij jullie begonnen?