Patroon amigurumi vos

Al ergens in de zomervakantie haakte ik dit schatje. Hij zat tijden in mijn UFO (UnFinished Objects) koektrommel. Op het laatst zaten zijn schattige pootjes met de pootjes van een pony in de knoop en besloot ik dat het tijd werd om hem in elkaar te zetten. Eigenlijk hoort er nog een vilten neusje op, helaas is mijn zwarte vilt zoek geraakt in de verhuizing dus dit moet ik nog even doen. Ook zonder neus vind ik hem zeer snoezig.

Het patroon is van Anna van A spool of sunshine en mocht ik van haar vertalen. Thanks Anna! Hieronder het patroon om zelf dit schatje te haken!

img_5611ecd

Om dit schatje te maken heb je de volgende spullen nodig:

– Wit, oranje en een klein beetje rood garen.
– Haaknaald, ik gebruikte maat 2,5
– Fiberfill om het op te vullen
– Zwart vilt voor het neusje (mocht je dit schatje cadeau doen aan een kindje doe er dan een veiligheidsneusje op)
– 12 mm veiligheidsoogjes
– stompe naald om alle onderdelen mee aan elkaar te naaien

HOOFD
Je begint met oranje garen
R 1: maak een magische cirkel en haak daar zes vasten in (6)
R 2: haak twee vasten in elke steek (12)
R 3: haak een vaste en dan twee vasten in de volgende steek. Doe dit in totaal 6 keer (18)
R 4: haak in de eerste twee steken een vaste en in de derde steek twee vasten. Doe dit in totaal 6 keer  (24 )
R 5:  haak in de eerste drie steken een vaste en in de vierde steek twee vasten. Doe dit in totaal 6 keer (30 )
R 6: haak in de eerste vier steken een vaste en dan in de vijfde steek twee vas ten. Doe dit in totaal 6 keer (36 )
R 7:  haak in de eerste vijf steken een vaste en in de zesde steek twee vasten. Doe dit in totaal 6 keer (42 )
R 8:  haak in de eerste zes steken een vaste en in de zevende steek twee vasten. Doe dit in totaal 6 keer (48 )
R 9-12: haak een vaste in elke steek ( 48)
Wissel van kleur naar wit.
R 13: haak een vaste in elke steek (48)
R 14: haak in de eerste zes steken een vaste, de zevende en achtste steek haak je samen (minderen). Doe dit in totaal 6 keer (42 )
R 15: haak in de eerste vijf steken een vaste, de zesde en zevende steek haak je samen (minderen). Doe dit in totaal 6 keer (36 )
R 16:  haak in de eerste vier steken een vaste, de vijfde en zesde steek haak je samen (minderen). Doe dit in totaal 6 keer (30 )
Plaats de veiligheidsoogjes tussen de rijen 12 en 13
R 17:  haak in de eerste drie steken een vaste, de vierde en vijfde steek haak je samen (minderen). Doe dit in totaal 6 keer (24 )
R 18:  haak in de eerste twee steken een vaste, de derde en vierde steek haak je samen (minderen). Doe dit in totaal 6 keer(18)
Vul het hoofd op.
R 19: haak in de eerste steek een vaste, de tweede en derde steek haak je samen (minderen). Doe dit in totaal 6 keer(12 )
R 20: haak de eerste en de tweede steek samen (minderen) Doe dit in totaal 6 keer (6)
Hecht af en laat er een lange draad aan zitten om het gat mee dicht te maken.

LIJF
Begin met oranje garen
R 1: maak een magische cirkel en haak daar zes vasten in (6)
R 2: haak twee vasten in elke steek (12)
haak een vaste en dan twee vasten in de volgende steek. Doe dit in totaal 6 keer (18)
R 4: haak in de eerste twee steken een vaste en in de derde steek twee vasten. Doe dit in totaal 6 keer  (24 )
R 5-6: haak een vaste in elke steek (24)
Wissel naar wit garen.
R 7-8: haak een vaste in elke steek (24)
R 9:  haak in de eerste twee steken een vaste, de derde en vierde steek haak je samen. Doe dit in totaal 6 keer (18)
Hecht af en vul het lijfje stevig op.

OREN (maak er 2)
Begin met rood garen
R 1: haak 6 vasten in een magische ring  (6)
R 2: haak twee vasten in elke steek (12)
R 3: haak een vaste in elke steek (12)
Wissel van kleur naar oranje.
R 4:  Haak in de eerst steek een vaste en in de volgende steek twee vasten. Herhaal dit zes keer. (18)
R 5-7: Haak een vaste in elke steek (18)
Hecht af en laat er een lange draad aan zitten om de oortjes mee aan het hoofdje te naaien.

ARMEN EN BENEN ( maak er 4 )
Begin met wit garen
R 1: haak 6 vasten in een magische ring  (6)
R 2 – 3 : haak een vaste in elke steek  (6)
Wissel van kleur naar oranje.
R 4-6: haak een vaste in elke steek  (6)
Hecht af en laat er een lange draad aan zitten om de armpjes of benen mee aan het lijfje te naaien.

IN ELKAAR ZETTEN
Knip van zwart vilt een smalle driehoek als neusje en plak deze op het gezichtje van de vos. Naai de oren aan het hoofd. Naai het lijfje onder het hoofd en de pootjes aan het lijfje. Werk de draadjes weg. En voilá je bent klaar!

Mocht je deze super schattige knuffel aan een kindje willen geven zorg dan dat je een veiligheidsneusje gebruikt in plaats van een geplakt stukje vilt.

This pattern is an original pattern by Anna S. from Spool of Sunshine(December 2013). I got permission from Anna to translate her pattern and to publish it on my blog. I don’t own this pattern. The original pattern can be found at this link. 
Advertisements

2 gedachtes over “Patroon amigurumi vos