XL woondeken

Ik ben een enorme liefhebber van dekens en vooral van die grote dekens om helemaal in weg te kruipen. Ook gehaakte dekens vind ik prachtig en ik had dan ook vier dekens in wording. Had, want eentje is klaar! Is hij niet prachtig?

DSC01966ecd

Het is een deken geworden van 1.1 meter breed bij 1.8 meter. Ik had niet verwacht dat hij zo groot zou worden, maar het is heerlijk! Ik had de deken binnen vijf dagen af!

Voor de deken gebruikte ik 10 bollen Royal van de Zeeman in vijf verschillende kleuren en gebruikte haaknaald 12. Ik bedacht het volgende patroon. Het hele patroon wordt gehaakt met dubbele draad.

Zet al hakend net zoveel vasten op als dat jij wil dat de deken breed wordt. Ik wou de deken 1.2 meter breed maken en zette dit ook op aan vasten, maar voor mijn gevoel krimpt het hele zaakje wat als je al hakend opzet en hield ik een deken over van 1.1 meter breed.

Al hakend opzetten is een handige techniek om meteen te gaan haken en dan zit je niet te priegelen met die ketting van lossen. Oh hel! Ik ga daar altijd al de mist in. In deze handige video wordt uitgelegd hoe je al hakend opzet:

Als je tevreden bent met het opzetten dan is het tijd om de eerste rij te haken. Keer je werk. Maak drie lossen, deze tellen als het eerste stokje. Daarna haak je in de achterste lus van elke steek een stokje. Aan het eind van de toer keer je je werk, haak je drie lossen en zo werk je de hele deken door. Dus kort gezegd is het patroon:

Neem een dubbele draad.

R1: Zet al hakend zoveel steken op tot de lengte is bereikt die jij wilt.
R2. Keer werk. Haak 3 lossen. Haak in de achterste lus van elke steek een stokje.

Herhaal Rij 2 tot de gewenste lengte is bereikt.

Persoonlijk koos ik er voor om bij elke kleur de bollen op te haken en dan pas van kleur te verwisselen, maar je kunt ook vaker van kleur wisselen als je wenst.

DSC01968ecd

Door alleen in de achterste lussen te haken ontstaat er een ontzettend leuk ribbelpatroon.

Ik ben helemaal blij met mijn heerlijke warme deken! Zo klaar en erg mooi!

Het patroon is mijn eigen patroon, eventuele overeenkomsten met andere patronen rusten op louter toeval. Je mag voor eigen gebruik dit patroon gebruiken, maar niet delen of openbaar maken via je eigen website of Facebook. Verwijzen met een link mag natuurlijk wel! :) 

3 gedachtes over “XL woondeken

  1. mooi! Leuke kleuren heb je ook gekozen. Ik heb met die ribbel manier 2 mutsen gehaakt afgelopen herfst :) geeft echt een leuk effect. Ben benieuwd naar je andere dekens!

Geef een reactie

