Luova Tyttö voor Help 2 Help Afrika

Een keer in de twee weken is er in het buurdorp brei – en haakcafé. Ik vertelde hier al eens vaker over, het is altijd een erg gezellige avond met veel gegiebel, maar er wordt ook hard gewerkt. Tijdens een van de eerste bijeenkomsten opperde het opperhoofd (zo noemen we haar gekscherend) dat we misschien collectief moesten gaan haken en breien voor het dorp of een goed doel. Er werden ideeën geopperd om te gaan wildbreien, maar daar zagen we het nut niet van in. ;) Wel zijn er al mutsen gebreid voor onder andere Roemenië.

Een van de laatste bijeenkomsten kwam ons opperhoofd aan met een mand vol garen, deze had ze gekregen van een man uit het dorp welke een stichting voor kansarme mensen in Afrika heeft. De vraag daarbij was of we er mutsjes van konden maken voor de baby’s, kinderen en volwassenen. Natuurlijk, geen probleem en zo gebeurde het dat ik de afgelopen weken al meer dan 12 babymutsjes voor de stichting Help 2 Help Afrika haakte.

DSC01953ecd

De vraag van de opdrachtgever of het alsjeblieft zo bont en gekleurd mogelijk kon want daar houden de mensen in Afrika van. Tijdens het haken van deze mutsjes kwam ik er achter dat ik het eigenlijk helemaal niet zo leuk vind om iets te haken wat ik zelf niet zo mooi vind. Ik hou niet van deze felle en schreeuwerige kleuren, enkelen zou ik zelf nog wel leuk vinden, maar al die bonte kleurtjes, nee niks voor mij. Inmiddels zijn er al over de 20 mutsen gemaakt voor de stichting en ga ik rustig door met het haken van deze mutsjes.

Mocht je ze ook willen maken? Ik gebruikte in principe het patroon van de TE schattige babymutsjes en haakte net zolang door met mijn garen tot het op of bijna op was. Ik maakte wel netjes elke toer af in hetzelfde garen, ik wisselde niet halverwege de toer van garen.

Stichting Help 2 Help Afrika
De stichting Help 2 Help Afrika komt voort uit het werk van Bandenhandel Stienstra. Zij verschepen regelmatig banden die hier afgekeurd zijn naar Afrika waar ze er nog een hele tijd mee rondrijden. Dhr. Stienstra zag dat er grote nood was onder de bevolking en ging delen van zijn containers voor het verschepen van autobanden gebruiken om hulpgoederen te verschepen. Ook verscheept hij naaimachines die daar worden ingezet op een door hem opgezette school waar vrouwen naailes krijgen (als ze hun diploma krijgen, krijgen ze ook een naaimachine!) zodat ze hierna zelf geld kunnen verdienen. Op deze manier leren mensen zichzelf te redden en omdat dhr. Stienstra zelf al containers met banden die kant uit stuurt (en zelf mee gaat) is er niet veel geld nodig voor transport en kan bijna al het geld worden ingezet om de mensen daar te helpen. De stichting doet veel. Wil je meer weten, kijk dan op hun site. http://www.help2helpafrika.nl/ 

Geef een reactie

