Cute dekentje

Ik had ze al een hele tijd bij de Hema in de opruimingshoek zien liggen. Te leuke fleecedekentjes, maar ik wist niet wat ik er mee zou moeten. Met een flinke lading dekens naast de bank en vier (gehaakte) dekens in de maak had ik er geen meer nodig. Maar het te schattige fleecedekentje bleef me door mijn hoofd spoken. Ik kocht wel een effen deken om te gebruiken als achterkant voor een deken (binnenkort daarover meer). Toen ik daar mee aan het werk was ontdekte ik dat de rand van de Hema fleecedekens afgewerkt is met een festonsteek, waar je heel gemakkelijk op verder kunt haken en er zo een super leuk, schattig dekentje met een mooi gehaakt randje van kunt maken.

De sprint naar de Hema werd ingezet en er waren nog twee dekentjes met schattige roze stipjes! Op de fiets naar de Hema zat ik na te denken wat voor randje ik er om zou haken en ter plekke bedacht ik het volgende patroon. Thuis werd het gelijk uitgeprobeerd en het is toch echt super schattig zo samen?

DSC01994ecd

Om het ook te maken heb je de volgende spullen nodig:
– Fleecedeken met festonsteek aan de randen
– Garen
– Haaknaald die past bij je garen

Als je goed kijk naar de festonsteek dan bestaat die uit kleine lusjes. Ik ben boven in een hoek begonnen door de draad aan te hechten met een vaste. Steek daarna de naald in het volgende ‘steekje’ en dan kun je beginnen met het volgende patroon:

Elke handeling die ik hieronder beschrijf maak je in een nieuwe ‘steek’.

Haak een vaste.
Haak een half stokje.
Haak een stokje.
Haak een dubbel stokje.
Haak een stokje.
Haak een half stokje.
Haak een vaste.

Herhaal dit patroontje tot je de hele rand rond bent. Het kan zijn dat je net niet helemaal uit komt, maar dan moet je even een klein beetje smokkelen, door bijvoorbeeld een kleiner golfje te maken door dan het stokje als hoogste te laten zijn.

Klein beetje werk, groot effect! En ook super leuk om zo een deken cadeau te geven!

Het patroon is mijn eigen patroon, eventuele overeenkomsten met andere patronen rusten op louter toeval. 

Geef een reactie

