DIY Leporello fotoboekje

Gister in de Pay it Forward Maart zag je het leporello fotoboek wat ik cadeau gaf. Voor mezelf maakte ik er eentje om een aantal dierbare foto’s van de trouwdag in te bewaren. Het handige van een leporello fotoboekje is dat het klein is en makkelijk mee te nemen is.

Om het te maken heb je de volgende dingen nodig:
Schaar of mesje
Washi tape
Karton (ik gebruikte karton uit een blok van de Action. De afmetingen zijn 25×25 cm en dat is erg geschikt)
Dik karton (ik gebruikte de achterkant van een schrijfblok A4)
Vrolijk papier of behang
Lijm of dubbelzijdig plakband
Eventueel een snijmat

DSC01922ecd

Om foto’s mooi tot zijn recht te laten komen maakte ik de bladzijden 11,5 bij 16,5 cm groot. Door een mal te maken van 23 bij 16,5 cm hoefde ik niet elke stuk karton opnieuw uit te meten. De mal maakte ik ook van de achterkant van een A4 schrijfblok.

Snijd de stukken karton uit en vouw ze dubbel. Je vouwt hem over de lange kant dubbel. Dus je moet nu twee bladzijden hebben van 11,5 cm bij 16,5 cm.

DSC01924ecd

Ik sneed uit vijf verschillende designs karton en had zo vijf elementen. Met deze hoeveelheid heb je straks plek voor 18 foto’s.

DSC01925ecd

Als het goed is liggen de verschillende ‘elementen’ nu voor je en zijn ze een keer gevouwen. Nu moet je aan elkaar bevestigen. Dit doe je door ze tegen elkaar aan te leggen en ze aan de kant van 16,5 centimeter samen te plakken met washi tape.

DSC01927ecd     DSC01928ecd

Als het goed is heb je nu een soort harmonica boekje gemaakt, zoals hieronder! Nu is de binnenkant klaar en is het tijd om de buitenkant te maken.

DSC01929ecd

De buitenkant maakte ik weer van karton van de achterkant van een A4 schrijfblok. Ik sneed hieruit twee rechthoeken van 13,5 bij 17 cm. Inmiddels was het buiten te donker om met daglicht foto’s te maken. Sorry dus voor de mindere kwaliteit van de foto’s.

DSC01932ecd

Ik sneed dus twee kartonnen buitenkanten uit en uit behang (Monsoon van de Karwei) haalde ik twee grote stukken om de het karton mee te bedekken. Ik plakte het papier netjes om de kartonnen voor- en achterkant.

DSC01933ecd

Als je die klaar hebt, heb je alle onderdelen voor je boekje klaar en kun je het in elkaar zetten. Plak de binnenkant netjes aan de voor- en achterkant vast. Als je dat klaar hebt, heb je je harmonica boekje klaar. Oftewel je leporello boekje en kun je er foto’s in gaan plakken.

DSC01935ecd

Het is een super tof boekje om foto’s van een leuke gebeurtenis in te plakken, maar ook leuk om te gebruiken als boekje waar je dingen op reis in kunt plakken en schrijven.

Mocht ik iets te moeilijk hebben opgeschreven kun je me altijd een berichtje doen. luovatytto@gmail.com

Geef een reactie

