Londen!

ik, lucky bastard, mag jaarlijks met mijn collega’s en leerlingen naar Londen om daar vijf dagen cultuur te snuiven. Ik ben helemaal gek op de stad en deel vandaag met je vijf dingen die je zeker moet bezoeken als je in Londen bent.

Buckingham Palace
Het koninklijke paleisje van the Queen Mom. Het paleis ligt aan St James’s Park. Een mooi groen park aangelegd door Hendrik VIII die graag een hertenkamp wou. Het is een leuk park om door te lopen als je naar het paleis loopt, verwacht alleen geen prullenbakken, vanwege de angst voor terroristische aanslagen etc zijn die er niet meer dicht bij het paleis.

Om 11.30 vindt er van mei tot en met juli dagelijks de wisseling van de wacht plaats voor het paleis en van september tot en met april op de oneven dagen. De wisseling van de wacht is een ceremonie waarbij de wachten voor het paleis worden afgelost. Eigenlijk is het gewoon een toneelstukje, maar wel leuk om te zien.

DSC02081ecd

Liberty
In het najaar keek ik via uitzending gemist de documentaire over Liberty of London, HET warenhuis van Londen. Menig Londenaar gaat hier naar toe voor zijn (dure) aankopen. De vorige jaren liep ik op donderdagmiddag (als het shop time is) altijd op Oxfordstreet (de winkelstraat met Primark, TopShop, etc), maar dit jaar moest en zou ik naar Liberty. En het was amazing! Het was een stukje lopen, eigenlijk had ik de metro willen pakken, maar ik was zo erg aan het gebouwtjes kijken (Sotheby’s, Louis Vuitton, Jimmy Choo, etc) dat ik zomaar de straat afgelopen was en al voor Liberty stond.

Rondlopen in Liberty is een beleving op zich. Het gebouw is gebouwd in Tudor stijl gemaakt van de balken van twee oude schepen. Daardoor is de winkel ingedeeld in allemaal kleine ruimten. Een grote trap of een echt gave oude lift brengt je naar de bovenste etage. Liberty staat ook bekend om haar prachtige stoffen die ze zelf ontwerpen en de stoffenafdeling was inderdaad echt een paradijsje! Deze winkel moet je echt geweest zijn.

PicMonkey Collageecd

Imperial War Museum
Dit jaar was het voor mij de eerste keer om naar het Imperial War Museum te gaan. De afgelopen twee jaar was het museum gesloten voor een grote verbouwing/renovatie en nu konden we er dus weer naartoe. Alle leerlingen kregen de opdracht om te starten op de de vijfde etage, deze gaat met een trap over in de vierde etage, welke een indrukwekkende tentoonstelling bevat over de Holocaust. De leerlingen waren er snel door heen, maar ik heb hier een hele tijd rondgelopen en ook een deel van de foto’s overgeslagen omdat ik ze schokkend vond. Het is een tentoonstelling om het koud van te krijgen. De rest van het museum is ook echt indrukwekkend. Kortom een aanrader om naar toe te gaan.

DSC02115ecd

London Eye
Om een geweldig uitzicht te hebben over heel London is een ritje in de London Eye wel echt een aanrader. De kaartjes zijn niet echt goedkoop, maar het prachtige uitzicht is geweldig! PicMonkey Collageecd2

Elizabeth Clock Tower a.k.a. The Big Ben
Ik ben helemaal gek op het gebied rondom de Big Ben. De gebouwen in dat deel van de stad zijn gewoon prachtig. De toren is erg mooi gebouwd, het oog voor detail. Het is gewoon prachtig, go see it! De toren heet trouwens the Elizabeth Clock Tower en de klok zelf heet Big Ben. Naast de Westminster Abbey zit een grasveldje met standbeelden, een heerlijke plek om even te chillen en van het uitzicht te genieten.

PicMonkey Collageecd3
De gehaakte giraffe was ook mee en moest natuurlijk ook even op de foto. ;) 

En natuurlijk zijn de Tower Bridge, St Pauls Cathedral, The British museum, etc ook echt aanraders om te bezoeken! Londen is een geweldige stad, met een enorme energie, kortom perfect voor een weekendje weg.

Geef een reactie

