How to: Textielgaren maken

In Londen kocht ik drie jaar terug een heerlijke pyjamabroek  bij de Primark. Maar helaas gaat dat ding niet eeuwig mee. Her en der zitten wat gaten. Weggooien vond ik nog zonde, maar wat doe je er dan mee? Ik besloot er zelf textielgaren van te maken. Hoe ik dat deed deel ik vandaag. :)

Niet alleen pyjamabroeken zijn hier geschikt voor maar ook tshirts of andere kledingstukken gemaakt van tshirt stof.

DSC02318ecd

De pyjamabroek in kwestie, met mooi kanten randje en een patroon van lieve bloemetjes. Om er textielgaren van te maken heb je alleen een schaar nodig.

Knip de onderkant er af. ( Ik knipte ook het kantje eraf) En vanaf daar knip je de stof in lange stroken.

DSC02320ecd

DSC02324ecd

Knip door tot je bijna bij het einde bent. Knip de stof daar een beetje scheef in.

DSC02325ecd

Vervolgens begin je een nieuwe baan. Ook hier op het einde stop je een centimeter voor het einde om daar om te keren.

Zo ga je het hele kledingstuk (of in mijn geval een deel van de eerste broekpijp) opknippen in een lange sliert aan stof van ongeveer 1,5 tot 2 cm breed. Het hoeft niet heel netjes.

DSC02326ecd

De voorkant van een broekspijp in een lang lint. Omdat ik geen afwerkrandjes in mijn draad wil heb ik er voor gekozen om de pyjamabroek op de naden door te knippen en deze vier lappen die je dan overhoudt afzonderlijk te knippen tot textielgaren.

DSC02327ecd

Netjes opgerold tot bolletje.

Een doel voor het garen is er ook al. Ik zag bij Wolplein een super tof Bloemenkleed op hun blog. Deze ga ik haken van de bollen Zpagetthi garen die ik nog heb, plus af en toe dus een bloemetje van mijn oude pyjamabroek. Ik haakte alvast een bloemetje.

DSC02328ecd

Het effect is erg grappig en zo zie je maar weer, recyclen betekent niet altijd dat je iets naar de kledingcontainer brengt, het is herbruikbaar als garen!

Een gedachte over “How to: Textielgaren maken

Geef een reactie

