How to: Gordijnen naaien #1 Stof berekenen

Ik mag graag dingen zelf doen zo ook het naaien van gordijnen. Maar nergens is online een duidelijke beschrijving te vinden voor het naaien van gordijnen, dus hierbij mijn how to voor iedereen die het ook zelluf wil doen.

Deze week eerst het berekenen van de benodigde stof. Volgende week deel ik hoe je nu gordijnen naait.

Als eerste moet je weten hoeveel stof je nodig hebt.

Stap 1: Om te berekenen hoeveel stof je nodig hebt meet je de gordijnrail op. Vervolgens moet je bedenken of je een enkele of een dubbele plooi in de stof wilt. Stof breedte enkele plooi = lengte rail x 1,5 Stof breedte dubbele plooi = lente rail x 2 Wil je twee gordijnen die je open schuift naar links en naar rechts of wil je een gordijn wat je een kant uitschuift? In het laatste geval ben je nu klaar, in het eerste geval deel je je antwoord van stap 1 door 2.

Stap 2: Vervolgens meet je de lengte van je gordijnen. Gordijnen hangen meestal een stuk over de vensterbank/onderkant van het raam. Ik reken hier altijd zo’n 15 cm voor.

Stap 3: De meeste stof die verkocht wordt is 1,4 meter breed. Wil je gordijnen die uit een geheel bestaan zie vraag stap 1. Dan deel je de stof breedte die je nodig hebt door 1,4. Doe dit antwoord keer de lengte die je wilt (zie antwoord stap 2) en je hebt het aantal meters stof die je nodig hebt. Wil je twee gordijnen, zie antwoord stap 1. Dan deel je de stof breedte die je nodig hebt voor 1 gordijn door 1,4. Doe dit antwoord keer de lengte die je wilt (zie antwoord stap 2). Dit antwoord vermenigvuldig je met 2, want je wilt immers twee gordijnen en je hebt het aantal meters stof die je nodig hebt.
Let op. Wil je stof met een print en wil je de print netjes op elkaar aan laten sluiten (wel het mooist). Gebruik dan de gordijn-o-meter van Jan Sikkes voor het berekenen hoeveel je nodig hebt. 

Super je hebt uitgerekend hoeveel je nodig hebt en waarschijnlijk al stof gekocht. Haal ook alvast de benodigdheden in huis voor het naaien van volgende week.

Benodigdheden:
– plooiband
– potlood
– (stof)schaar
– spelden
– liniaal
– naaimachine

Winkels die toffe stoffen verkopen voor gordijnen zijn o.a.
Jan Sikkes
Ikea
Kwantum

De stof die ik gebruik voor de gordijnen kocht ik bij de Kwantum.

2 gedachtes over “How to: Gordijnen naaien #1 Stof berekenen

  1. Hoii, zou jij mij misschien willen helpen? Van muur tot muur is het 540 cm. Ik heb kant en klare gordijnen gezien bij ikea die ik wil kopen. Die zijn 145 cm breed. Die wil ik dan aan elkaar laten naaien maar nu is de vraag hoeveel van die pakketjes ben ik dan nodig? Groetjes Evelien

Geef een reactie

