How to: Gordijnen naaien #2

Vorige week legde ik uit hoe je de hoeveelheid stof voor gordijnen kunt berekenen. Deze week hoe je de gordijnen maakt van de lap stof die je nu hebt.

Nodig:
– schaar
– spelden
– naaimachine
– liniaal
– kleermakerskrijt
– gordijnband
– gordijnhaken
– eventueel laminaat vloerdeel (ik leg je daar zo het nut van uit)

Je hebt opgemeten hoe hoog je raam is en hoe breed je gordijnen moeten zijn. Het is belangrijk om bij het knippen er extra zoom ruimte aan te knippen. Aan de boven- en onderkant doe ik altijd 10 cm extra. Aan de zijkanten is 2 cm vaak genoeg.

Het is belangrijk dat je recht knipt. Omdat een lap stof vaak groter en breder is dan je liniaal is gebruik ik vaak een plank van de laminaatvloer om een lange lijn recht af te tekenen. Meet om de 30 cm af waar je lijn moet komen te staan. Zet daar een stipje, verbind de stipjes met de laminaatplank en trek een rechte lijn.

DSC02164ecd

Zijn je gordijnen zo breed als je stof dan kun je beginnen met de volgende stappen. Moeten je gordijnen breder dan dat worden, bijvoorbeeld 3 meter 60 breed. Naai dan eerst de stukken stof aan elkaar tot je gordijnen de juiste breedte hebben.

Als je gordijnen breed genoeg zijn kan het spelden en meten beginnen.

Stap 1: Leg de stof met de verkeerde kant naar boven!
We beginnen met de zijkanten. Vouw rand naar binnen en sla nog een keer naar binnen. Zo krijg je een nette dubbelgeslagen rand, welke je straks kunt naaien. Blijf meten of je telkens overal dezelfde rand hebt. Speld de rand vast en naai hem vast.

DSC02167ecd

Tip! Speld de stof zo vast dat tijdens het naaien de speldkoppen naar je toewijzen. Op deze manier kun je onder het naaien de spelden er vlot uit trekken en naait het vlotter.

Stap 2: Als je zijkanten klaar zijn beginnen we met de bovenkant. Meet de afstand tussen het plafond en de hoogte waarop je gordijnhaken aan de rail komen. Het is belangrijk om te weten hoe hoog dit is, omdat je zo weet op welke hoogte je de gordijnband moet vastnaaien. Vouw de stof dubbel en meet af op de stof waar de gordijnband moet komen. Ik laat de gordijnband altijd over de kniplijn vallen zodat deze weg gewerkt is. Voor mij is 8 cm het mooist. Dus daar meet ik hem af.

DSC02169ecd

Ik vouw vaak de stof eerst volledig dubbel op de gewenste afstand, speld hem even om de 10 cm vast en dan begin ik met het uitmeten en vast spelden van de gordijnband. Op deze manier blijft je stof beter liggen. Blijf onder het vast spelden van de gordijnband meten of het nog wel overal op dezelfde hoogte zit.

DSC02170ecd

DSC02171ecd

Vouw aan de zijkanten de uiteinden om zodat deze ook keurig weggewerkt zijn. Speld vast en blijf onder het spelden meten of je nog steeds de juiste hoogte hebt.

DSC02172ecd

Naai vast. Dit doe je door aan de bovenkant over de band te naaien en aan de onderkant. Dus je haalt dit stuk stof twee keer onder je naaimachine door. Zo zit de band het stevigst vast.

DSC02173ecd

Stap 3: Het einde komt al inzicht! Het naaien van gordijnen is echt niet zo moeilijk als sommige mensen zeggen.
Het laatste wat nu nog moet is de onderkant. Vouw de onderkant 10 cm om. Doe dit eerst met de hele stof en speld het her en der vast zodat het blijft zitten. Vouw vervolgens het randje van deze strook weer ongeveer een cm om zodat de kniprand weggewerkt is. Speld hem hier ook vast. Naai vast!

DSC02174ecd

DSC02175ecd

Op de foto hierboven heb ik hem losjes vastgespeld en aan de linkerkant hem op de juiste lengte afgespeld. Daarna werk ik naar rechts toe om de rest netjes te doen, vandaar dat het hier op de foto nog ‘scheef’ zit. Ik vouwde hem ook meer dan 1 cm af, maar 4 cm.

Stap 4: Hang de gordijnhaken er in en hang ze op!

3 gedachtes over “How to: Gordijnen naaien #2

    • Hallo Anjes,
      Ik heb geen ervaring met het maken van tunnels bij vouwgordijnen, dus daar kan ik je helaas niet bij helpen. Zelf stik ik altijd recht door heen net te vouwen en te spelden, dat is het halve werk. Veel succes!!

Geef een reactie

