Granny’s aan elkaar naaien

In de winter kreeg ik een plastic tas vol met restjes garen in verschillende kleuren en maten. Ik begon vrolijk met het haken van granny squares naar dit patroon. Om een deken van 130 bij 180 te maken ( mijn favoriete maat voor dekens) had ik 13×18 dus 234 granny’s nodig. Vrolijk ging ik aan de slag en al snel had ik een flink aantal gehaakt.

DSC02014ecd

Voor de deken gebruikte ik veel bollen uit de tas en ook restjes van mijn eigen projecten.

Uiteindelijk had ik aan het begin van de vakantie alle 234 granny’s gehaakt! Yippie! Toen begon eigenlijk nog de grootste klus namelijk het aan elkaar vast maken van de granny’s. Ik had geen idee hoe ik dat zou gaan doen, ik las berichten over aan elkaar haken of aan elkaar naaien en ook over en methode waarmee je de granny’s gelijk aan elkaar bevestigd. Heel handig lijkt me de laatste methode me, maar dat was helaas niet meer mogelijk.

Je kunt granny’s aan elkaar haken met een kleur dan krijgen alle granny’s dus nog een randje met die kleur. Omdat het een bont gekleurde deken wordt leek dit me niet zo handig. Ik las ook dat bij het haken met een halve vaste aan de achterkant het resultaat erg bobbelig kan worden. Dus ik besloot voor de optie van het aan elkaar naaien van granny’s te gaan.

Ik deed dat op de volgende manier. Voor het aan elkaar naaien van de granny’s gebruikte ik grijze wol van de Action. Doordat het zoveel verschillende kleuren granny’s waren leek het me handig om een neutrale kleur te gebruiken want je ziet het draadje wel een klein beetje.

DSC02512ecd

Nodig:

De granny’s die aan elkaar moeten.

Draad

Een naald met een stompe punt (hoe die dingen heten wil niet bij mij blijven hangen)

DSC02511ecd

Je begint met de twee granny’s die je aan elkaar wilt bevestigen.

DSC02513ecd

Leg ze met de goede kanten op elkaar. Zoals je ziet moest ik nog wat draadjes afhechten… Ik blijf het een vreselijk klusje vinden.

DSC02515ecd

Het aan elkaar bevestigen begint in de hoeken. Mijn granny heeft in de hoek drie lossen. Pak de middelste losse en steek de naald bij beide granny’s in de buitenste lus. Bevestig de draad. Ik doe het door er twee keer door heen te steken en dan een knoopje te leggen. Ik weet dat er mensen anti knoopjes in haakwerk zijn, maar het is voor mij de meest effectieve manier om te zorgen dat iets echt vast zit.

DSC02516ecd

Als je draad goed vast zit kun je verder. Voor het aan elkaar naaien van granny’s gebruik je alleen de buitenste lusjes. Steek je naald in het eerst volgende buitenste lusje van de achterste granny, daarna steek je het in het buitenste lusje van de granny die bovenop ligt.

DSC02517ecd

Zo doe je ook de volgende steken. Je steekt dus telkens in de buitenste lusjes.

DSC02518ecd

Ik heb het hier niet strak gedaan waardoor je het resultaat ziet. Je moet het ook niet te strak aantrekken, want dan gaat alles trekken en dat lijkt niet mooi.

DSC02520ecd

Je eindigt weer in de middelste van de hoeksteken. Hecht af (ook hier deed ik het weer met een knoopje) en knip af.

Je granny’s zitten nu aan elkaar vast. (Zo moest ik er 234 doen…) Wil je je granny’s mooier op elkaar aan laten sluiten, dan moet je ze blocken. Zoals je ziet heb ik het niet gedaan en in de uiteindelijke deken maakte dat niet heel veel uit.

Als je, zoals ik, een deken maakt zijn het niet de hele tijd maar twee granny’s die aan elkaar bevestigd maar bevestig je op het laatst heel banen grannýs aan elkaar. Als je dat doet moet je er rekening mee houden dat je de hoeksteken even een extra keer doorgaat met je naald. Zo zit het steviger vast.

Mocht je veel granny’s samen willen haken, veel succes. Zoek een goede film of versie uit en veel plezier! Volgende week deel ik het resultaat van mijn deken. Tot die tijd ben ik nog wel even zoet met het afhechten van alle draadjes!

2 gedachtes over “Granny’s aan elkaar naaien

    • Dankjewel! Volgende week deel ik het eindresultaat. Ik moet nog even de rand afmaken. Ik vond het echt een enorme klus en nu heb ik nog zo’n deken in de maak… Zucht..

Geef een reactie

