Haak in! Haak aan!

Afgelopen jaar trof ik op de Handwerkbeurs in Zwolle een van mijn nichten toevallig. Ze vertelde over het initiatief van Palet om mensen met elkaar te verbinden door samen te werken aan de grootste gehaakte deken van de wereld. Het is de bedoeling dat in 2018, als Leeuwarden de culturele hoofdstad is, de grootste deken van de wereld te presenteren. Deze deken zal vijf voetbalvelden groot worden. Na het presenteren van de deken, die bestaat uit vele kleinere dekens, zullen de kleinere dekens worden gegeven aan mensen die de warmte van de deken goed kunnen gebruiken.

Inmiddels haakt volgens mij heel Leeuwarden en omgeving druk aan de deken. Het is de bedoeling dat de deken wordt gemaakt van granny squares van 10 bij 10 cm. Het leuke is dat je ook je square bij kan dragen als je niet in de buurt woont. Vanuit heel Nederland (en beyond) kan worden gehaakt en kunnen de granny’s worden opgestuurd naar de initiatiefneemsters.

Komende zaterdag organiseren de dames een virtuele haak in van 12 tot 14 uur. Via Facebook, zie hier, kun je je ook opgeven voor het evenement en ook staan hier locaties waar je eventueel in levende lijve aan kunt sluiten en met elkaar kunt gaan haken. Hoe tof!

Mocht je nou inspiratie zoeken voor granny squares? Ik vond een aantal leuke!

DSC01825 ecd

Natuurlijk is er de basic granny square. Het patroon werkte ik al eens stap voor stap uit en vind je hier.

Op een blog met een Fins randje kan natuurlijk de Finse granny square niet missen! Het patroon en de uitleg vind je op de blog van Raad met Draad. 

 Foto: Charami

 Foto: Charami.com

Charlotte van Charami, een super toffe blog om te volgen, vertaalde deze twee toffe granny squares naar het Nederlands. Klik op de foto voor het patroon en een duidelijke foto tutorial.

Toen ik verder zocht, vond ik zoveel toffe granny’s squares dat ik eigenlijk niet kon kiezen… Lastig! Lindesvrouwweb heeft zoveel granny’s verzameld, dat ik de link naar haar granny square database met je deel, dan kun je zelf uit kiezen welke je maakt.

Haak je zaterdag aan?

Meer weten? De Facebook van het initiatief vind je hier. En meer informatie over Palet en het hele project vind je hier.

Geef een reactie

