Hip hardloopshirt

Via de app Runkeeper, welke ik gebruik voor het bijhouden van mijn hardloopactiviteiten, kon je een tshirt kopen met daarop een motiverende tekst. Hartstikke leuk natuurlijk, maar waarom iets kopen als je het ook zelf kunt maken.

Zelf loop ik het liefst hard in een katoenen shirt met een beetje stretch. Ik weet dat dit niet zo ademend etc is als al die high tech shirts, maar nadat ik serieus brandplekken kreeg van zo’n hip officieel hardloop tshirt loop ik lekker hard met een katoenen tshirt aan. Het liefst ook nog zo’n oversized reclame geval, maar dat terzijde. Om toch iets hipper voor de dag te komen kocht ik een basic shirtje bij de Zeeman en ging ik aan de slag met textielverf.

Om dit zelf te doen heb je de volgende spullen nodig:
– Basic shirt (de mijne kocht ik dus bij de Zeeman voor € 2,29)
– Textielverf (ik gebruik Decorfin)
– Kwast
– Inspirerende tekst geprint op een A4
– Carbonpapier
– Stukje karton in het formaat van A4 (ik gebruikte de achterkant van een schrijfblok)
– Potlood/pen
– Strijkijzer

Print je tekst en leg het op het shirt met het carbonpapier er op de juiste manier tussen. Doe het karton tussen de voor- en achterkant van het shirt precies onder de afbeelding. Op deze manier drukt het niet door. Druk de afbeelding door op het tshirt via het carbonpapier met een potlood of een pen. Dit doe je door met een pen of potlood over de lijnen van je tekst  te gaan. Licht drukken, niet te stevig, dan druk je er door heen.

DSC02435ecd

Als je het goed hebt gedaan staat nu de tekst op je tshirt en kun je het gaan invullen met textielverf. Laat trouwens het stuk karton nog even tussen de voor- en achterkant zitten. Anders loop je het risico dat de verf gaat door lekken en dat je test in spiegelbeeld op de achterkant staat…

DSC02436ecd

Super simpel, maar tof resultaat! Nadat je tekst op het shirt staat moet het twee uur drogen voordat je het kunt fixeren met het strijkijzer. Op het potje staat precies hoe dat moet.

Foto's 1415 1055ecd

Tadaa! Hij is klaar! Je ziet trouwens op deze foto heel duidelijk hoe ik mijn kleuren test. Ik test de kleuren van de textielverf altijd even op de stof om te kijken hoe hij uitpakt. Dit keer heb ik het gedaan aan de binnenkant van het shirt in de nek, maar ik doe het ook regelmatig aan de binnenkant van de mouwen. Altijd handig, zo kies ik meteen de juiste kleur.

 

Geef een reactie

