Stoere sleutelhanger

Ik ben te vaak mijn sleutels kwijt, vandaar dat ik alle sleutels maar bij elkaar had gebonden aan een bos. Heel handig omdat je dan altijd iets groots moet zoeken, maar toch ook wel wat onhandig doordat het zo groot was. Daarnaast gebruik ik de sleutels van het werk alleen op het werk en natuurlijk niet thuis. Ik besloot met het patroon van de grote kraal stoere sleutelhangers te maken en mijn sleutels te verdelen in kleinere bosjes. Natuurlijk ben ik ze nog steeds regelmatig kwijt, maar het scheelt wat gewicht en onhandigheid.

Foto's 1415 572ecd

Om ook zo’n stoere sleutelhanger te maken heb je het volgende nodig:

– 3 houten kralen van 20 mm
– katoen (ik gebruik Phildar Coton 3)
– haaknaald maat 2,5
– sleutelring
– restje textiel garen
– schaar
– naald met stompe punt

Omhaak de houten kraal met het patroon van een grote kraal omhaken. Ik deel het patroon hier onder nog een keer. Mocht je hem ook met kralen van 15 mm willen maken dan vind je het patroon hier.

GROTE KRAAL:
Ronde 1: haak 6 vasten in een magische ring (6)
Ronde 2: Haak in elke steek twee vasten (12)
Ronde 3: Haak in de volgende twee steken een vaste. In de derde steek haak je twee vasten. Dit herhaal je vier keer. (16 )
Ronde 4: Haak in de volgende drie steken een vaste. In de vierde steek haak je twee vasten. Dit herhaal je vier keer. (20 sts)
Ronde 5-6: Haak een vaste in elke steek. (20 )
Doe de houten kraal in je haakwerkje. Later kun je hem niet meer er in stoppen. Je haakt vrij strak om de houten kraal heen, de volgende ronde zal even lastig gaan.
Ronde 7: Haak 1 vaste in de eerste drie steken daarna haak je twee steken samen (minderen) Dit doe je in totaal vier keer. (16 sts)
Ronde 8: Haak 1 vaste in de eerste twee steken daarna haak je twee steken samen (minderen) Dit doe je in totaal vier keer. (12 )
Ronde 9: Haak twee steken samen (minderen) Dit doe je zes keer. (6 )
Hecht af met een halve vaste en werk het draadje weg.

Voor deze sleutelhanger hoef je maar een kraal te omhaken, de andere kralen laat je gewoon blanco. Neem dan een stukje textielgaren, plus minus 20 cm. Vouw het textiel garen dubbel, steek de haaknaald door de eerste kraal en trek dan het lusje van het textielgaren door de kraal. Herhaal voor de andere twee kralen. Doe het lusje om de sleutelring en haal de kralen er door, zodat het aan elkaar zit. (misschien een beetje onhandig uitgelegd, maar kijk naar de foto hierboven en dan snap je het hopelijk). Druk de kralen iets naar boven, niet helemaal strak tegen de sleutelring aan, maar ongeveer 3 mm eronder. Leg een knop onder in het textielgaren en knip het bij als het te lang is.

En tadaa, klaar een stoere sleutelhanger! Trouwens ook leuk om cadeau te geven aan iemand die een nieuwe woning, auto, fiets, etc. heeft. Mijn leerlingen vonden de sleutelhanger ook tof, dus een aantal leerlingen hebben leren haken of hun oma/moeder aan het werk gezet om ook zo’n sleutelhanger te maken.

Het patroon is mijn eigen patroon, eventuele overeenkomsten met andere patronen rusten op louter toeval. Je mag voor eigen gebruik dit patroon gebruiken, maar niet delen of openbaar maken via je eigen website of Facebook. Verwijzen met een link mag natuurlijk wel! :) 

3 gedachtes over “Stoere sleutelhanger

    • Ja vreselijk! Ik heb alle bosjes ook een andere kleur sleutelhanger gegeven, dat scheelt ook de helft! ;) Dan kan ik ze snel herkennen. Oh, blauw, dat is werk. Donkerblauw, fiets. Roze ,thuis. Altijd handig!

  1. Pingback: 6x DIY sleutelhangers - Monsieur Mango

Geef een reactie

