Zonsopgang granny vierkant a.ka. Sunburst granny square

Rondneuzend op het internet werd ik verliefd op het patroon van de sunburst granny square op de blog van Jenny van Nittybits. Zij maakte een hele deken met deze vrolijke vierkantjes en ik dacht ‘Dat wil ik ook!’

Ik heb er al mooie wol voor gekocht, namelijk Phildar Impact 3,5. En ik haakte er al een vierkantje mee, oh wat haakt dat Phildar Impact 3,5 lekker weg. Helaas is het uit de handel, dus ik hoop dat ik voldoende bolletjes heb. Ik mailde Jenny of ik haar versie van het patroon mocht vertalen en dat mocht als ik maar terug linkte naar haar site en haar vermelde. Omdat ik momenteel nog niet aan een nieuwe deken mag beginnen haak ik deze vertaling van het patroon en uitleg met een andere wol.

DSC02624ecd

Ik liep laatst vrolijk de Action binnen voor konijnenvoer, wasmiddel of iets anders saais, maar ik kwam de Action uit met een stapel bolletjes garen van hun merk Made by me. Voorheen was het garen van de Action van het ‘merk’ Lisa en was het wat pluizig. Ook hier heb ik nog een deken van liggen, die nog steeds in de maak is… Maar nu dus nieuw garen, met ene strak, compact uiterlijk en tien/ twaalf leuke hippe kleuren. Je kunt begrijpen dat ik voor de bijl ging voor de roze tinten.

DSC02630ecd

Ik had allemaal ideeën, een ripple dekentje, de Cal 2014 of toch een sunburst granny square deken hiermee? Het laatste gaat het na het proefhaken van een square niet worden, wat het nog wel wordt weet ik nog niet. Het garen viel mij mee qua stugheid toen het op het bolletje zat, anders had ik het ook niet gekocht. Om mee te werken vond ik het bijna pijnlijk aan mijn vingers, zo stug! Wel is het handig dat ook binnen in de bol het beginnetje makkelijk te vinden is. Al had ik in de lichtroze bol wel vier beginnetjes! En bestond het binnenste, eerste stuk uit een heel kluwen korte draadjes… Jakkie.. Ik vind het garen dus geen aanrader, wat best jammer is gezien de leuke kleurtjes en de vriendelijke prijs.

DSC02626ecd

Anyway hieronder de vertaling van het patroon stap voor stap uitgelegd. Het patroon haalde ik zoals ik al zei van de mooie blog van Jenny genaamd Nittybits. Voor de originele post klik hier! 

Ik gebruikte vier kleuren garen, Made by Me van de Action en een haaknaald maat 4,5.

Toer 1:
Maak een magische ring.
Haak drie lossen (tellen als eerste stokje).
Haak vervolgens 15 stokjes in de magische ring.
Sluit de ring.
En sluit de toer af door een halve vaste te haken in de eerste losse van de lossenketting.

DSC02625ecd

Toer 2: 
Hecht een nieuwe kleur met een halve vaste aan in een willekeurige steek van de vorige toer.
Haak 1 losse
Haak een puff stitch in dezelfde steek. (Ik kan er geen nederlandse benaming voor bedenken. Poef steek?)

Deze steek gaat als volgt: 
Sla de draad om de naald.
Steek de naald in je steek.
Haal de draad op.
Dit doe je in totaal 3 keer totdat je 7 lussen op je haaknaald hebt staan.
Draad omslaan en door 7 lussen halen.

Om de puff steek te fixeren haak je vervolgend een losse.

In alle zestien steken doe je deze steek.

Als laatste sluit je deze toer af met een halve vaste in de eerste steek.

DSC02628ecd

Toer 3:
Hecht een nieuwe kleur met een halve vaste aan in een lossen ruimte van de vorige toer.
Haak twee lossen.
Haak een cluster steek.

Deze steek gaat als volgt:
Sla de draad om de naald.
Steek de naald in de steek.
Haal de draad op.
Sla draad om de naald en haal door twee. (er blijven twee op de naald staan)
Dit doe je in totaal vier keer tot er 5 lussen op je naald staan.
Sla de draad om de naald en haal door 5.
Vervolgens haak je twee lossen.

Deze steek haak je in elke losse ruimte van deze toer.

Als laatste sluit je de toer met een halve vaste in de eerste steek.

DSC02629ecd

Toer 4:
Dit is de laatste toer en maakt van een ronde granny een vierkantje.

Hecht een nieuwe kleur aan met een halve vaste tussen de cluster steken van de vorige toer.
Haak vier lossen (dit telt als het eerste dubbele stokje)
Haak twee dubbele stokjes in dezelfde steek.

In de volgende ruimte haak je 3 stokjes.
In de volgende ruimte haak je 3 halve stokjes. 
In de volgende ruimte haak je 3 stokjes. 

De volgende ruimte wordt weer een hoek. Hierin haak je: 
3 dubbele stokjes
3 lossen
3 dubbele stokjes

Herhaal het cursief gedrukte tot je weer bij de ruimte bent waar je begonnen bent.

In deze ruimte haak je:
3 dubbele stokjes
3 lossen

En je sluit de toer af door een halve vaste te maken in het eerste dubbele stokje.

En tadaa! Je vierkantje is klaar.

DSC02631ecd

Ook leuk om te maken voor het het initiatief van de grootste gehaakte deken van de wereld. 

Geef een reactie

