Gehaakte poef!

Zo’n drie jaar terug kocht ik bij de kringloop zo’n leren jaren zeventig poef. Qua kleur vind ik hem helemaal geweldig. Ik hou erg van het cognackleurige leer. En het paste ook perfect bij de rest van de meubels. Ik was echt super blij met mijn koopje van vier euro en vrolijk fietste ik met de poef op het stuur naar huis. In de afgelopen jaren zakte de poef wat in en raakte ik wat uit gekeken op de kleur. Na de verhuizing belandde de poef ergens op zolder, omdat de kleur toch niet meer helemaal paste bij onze nieuwe witte vloer en de rest van het interieur.

263ecd

Hij is toch wel erg retro he? Ik pimpte hem op tot een poef die perfect bij het interieur past. 

In het voorjaar kocht ik bij de Karwei een heerlijke stoel voor in de woonkamer en die stoel zit het lekkerst als je je voeten op een poef doet. Ook deed ik in dezelfde tijd een kleine miskoop, ik kocht een bol super bulky garen in de kleur lichtroze van de Hema. Ik was van plan er een inifinity sjaal van te haken. Zo gezegd zo gedaan, maar allemachtig wat was die sjaal zwaar en niet te dragen. Ik had dus lichtroze garen over en een ingezakte poef. 1 +1 is een idee!

Ik kocht bij de Action een stapel kussens welke ik onderin de poef duwde waardoor hij weer stevig was, zoals op de foto hierboven. Daarna ging ik aan het haken met het super bulky garen en haaknaald 10. Ik bedacht al hakend het volgende patroon.
Ik had trouwens twee bollen van het super bulky garen nodig.

DSC02649ecd

Ik werkte met de volgende steken:
– stokjes
– halve stokjes
– meerderen (twee stokjes in dezelfde steek)
– minderen (twee stokjes samen haken. Sla draad om de naald. Steek naald in de lus. Haal draad op. Sla om en haal door twee. Laat deze twee op de naald zitten. Sla de draad weer om de naald. Steek de naald in de volgende steek en haal de draad op. Sla om en haal door twee. Sla om en haal door drie. Nu heb je geminderd.)

Rij 1: Haak 13 stokjes in een magische ring. Sluit de ring met een halve vaste in de eerste steek (13)
Rij 2: Haak in elke steek twee stokjes. Sluit de ring met een halve vaste in het eerste stokje (26)
Rij 3: Haak een stokje, tweede steek meerderen. Sluit de ring met een halve vaste in het eerste stokje  (39)
Rij 4: Haak twee stokjes, derde steek meerderen. Sluit de ring met een halve vaste in het eerste stokje  (52)
Rij 5: Haak drie stokjes, vierde steek meerderen. Sluit de ring met een halve vaste in het eerste stokje  ( 65)
Rij 6: Haak vier stokjes, vijfde steek meerderen. Sluit de ring met een halve vaste in het eerste stokje  ( 78)
Rij 7: Haak vijf stokjes, zesde steek meerderen. Sluit de ring met een halve vaste in het eerste stokje  ( 91)
Rij 8: Haak zes stokjes, zevende steek meerderen. Sluit de ring met een halve vaste in het eerste stokje  (104)
Rij 9: Haak zeven stokjes, achtste steek meerderen. Sluit de ring met een halve vaste in het eerste stokje  (117)
Rij 10: Haak acht stokjes, negende steek meerderen. Sluit de ring met een halve vaste in het eerste stokje  (130)
Op dit punt was mijn ronde net zo groot als de bovenkant van de poef en kon ik naar beneden gaan werken. Is jouw poef groter, voeg dan nog een ronde (of meerdere rondes toe waarin je telkens meerdert op de manier zoals we hierboven hebben gedaan.)

Rij 11: Haak een half stokje in de achterste lus van alle steken. Sluit de ring met een halve vaste in het eerste stokje (130)
Rij 12 – 19: Haak een stokje in elke steek. Sluit de ring met een halve vaste in het eerste stokje (13)
Op dit punt kon ik gaan minderen, ik was eigenlijk al te ver waardoor ik heel sterk kon gaan minderen. De toer van alleen stokjes kun je net zolang herhalen tot je de gewenste lengte hebt bereikt.

Rij 20: Haak 11 stokjes, haak steek 12 en 13 samen. Sluit de ring met een halve vaste in het eerste stokje (117)
Rij 21: Haak 10 stokjes, haak steek 11 en 12 samen. Sluit de ring met een halve vaste in het eerste stokje (104)
Idealer ga je hiermee door tot het einde en dan heb je een prachtige ronde onderkant. Omdat ik wat te lang door ben gegaan met de toer van alleen maar stokjes in elke steek heb ik toer 20 en 21 gedaan en daarna ben ik overgegaan tot de toeren die ik hieronder beschrijf. Mocht je het nou netjes willen doen en wel mooi precies uitkomen, herhaal dan de mindering zoals hierboven beschreven. Rij 22 wordt dan Haak 9 stokjes, haak steek 10 en 11 samen. Sluit de ring met een halve vaste in het eerste stokje. En zo ga je door voor de toeren 23 tot einde. 

Rij 22 tot einde: Haak 1 stokje, haak steek 2 en 3 samen. Sluit na elke ronde niet meer met een halve vaste, maar ga door tot einde.
Dit maakte dat bij mij de hoes erg strak om de poef kwam te zitten, wat er natuurlijk mooi uit ziet. 

DSC02650ecd

Tadaa een poef die perfect bij het interieur past en ook perfect is om de voeten op te leggen!

Het patroon is mijn eigen patroon, eventuele overeenkomsten met andere patronen rusten op louter toeval. Je mag voor eigen gebruik dit patroon gebruiken, maar niet delen of openbaar maken via je eigen website of Facebook. Verwijzen met een link mag natuurlijk wel! :) 

2 gedachtes over “Gehaakte poef!

Geef een reactie

