V steek deken + patroon rand

Begin April begon ik met een deken in V steek en deelde ik het patroon. Eind Augustus had ik de deken af en kon ik beginnen met een rand voor om de deken. Het was even zoeken naar een rand. Ik wou geen schulprand dit keer, geen rand met alleen maar vasten en ook een andere mooie rand kon ik niet vinden. Ik besloot eerst maar een rand met vasten om de deken te haken en dan verder te kijken. Gaande weg verzon ik zelf een rand in dezelfde stijl als de deken.

DSC02633ecd

Zoals te zien is aan de bloeiende bloemen op de foto is de deken al even klaar. Het uitwerken van het patroon voor de rand bleef even liggen.

De deken haakte ik met de haakpakketten van de Kruidvat. Het patroon voor de V steek deken kun je in deze post vinden.

Tijdens het haken van de laatste toeren aan de deken hielp zelfs Nynus een pootje mee. ;)

Foto's 1415 919ecd

Het is een prachtige, bont gekleurde deken geworden en daar hoorde natuurlijk ook een gekleurde rand bij. Ik koos voor de kleur Pomegranate van Stylecraft Special DK. Deze kleur past er perfect bij en de dikte van het garen komt ook overeen.

Ik haakte met een naald 4,5. Deze maakt heb ik ook voor de deken zelf gebruikt.

Toer 1: Om te beginnen met de rand start je in een hoek van de deken en haak je rondom de deken een rand van vasten. Dit doe je door in elk stokje twee vasten te haken en aan de boven en onderkant in elke steek en lossenruimte een vaste te haken. Sluit de ronde met een halve vaste in de eerste vaste.

DSC02618ecd
Het begin. 

Toer 2:  Haak drie lossen (telt als een stokje + een losse). Sla de draad om de naald. Steek de naald in dezelfde steek als de drie lossen en haal de draad op. Sla de draad om de naald en haal door twee. Sla de draad om de naald, sla een steek over en steek de naald in de steek, haal de draad op en haal door twee. Sla om en haal door drie. Je hebt nu een brug van twee stokjes gehaakt. (een V-tje) Haak een losse.
* Sla de draad om de naald en steek de naald in dezelfde steek als je laatstje stokje. Haal de draad op, sla de draad om de naald en haal door twee. Sla de draad om de naald, sla een steek over en steek de naald in de steek. haal de draad op en haal door twee. Sla om en haal door drie. Losse haken. *  Herhaal * ….* tot de hoek.

DSC02612ecd

De hoek om
Haak drie lossen.

DSC02613ecd

Haak net zoals je gewend bent nu een brug van twee stokjes.

DSC02614ecd DSC02615ecd

Haak in plaats van een losse na de brug drie lossen.

DSC02616ecd

En voila! Dan ben je de hoek om en kun je verder V-tjes haken zoals je gewend bent tot je weer bij een hoek bent. Daar herhaal je deze stappen weer.

DSC02617ecd

Door de hoeken met drie lossen te doen heeft je deken de ruimte om de bocht om te gaan en gaat het niet trekken.

Ga door tot het einde.

Aan het einde haak je drie lossen en sluit je de toer met een halve vaste in de bovenste van de drie lossen ketting waarmee je bent begonnen.

DSC02620ecd

Het patroon is mijn eigen patroon, eventuele overeenkomsten met andere patronen rusten op louter toeval. Mochten er nog foutjes in zitten dan hoor ik het graag! Je mag het patroon voor eigen gebruik  patroon gebruiken, maar niet delen of openbaar maken via je eigen website of Facebook. Verwijzen met een link mag natuurlijk wel! :) 

Hieronder nog een aantal foto’s van deze prachtige deken! Hij is trouwens 1.50 bij 1.90 geworden, dus een heerlijke deken om onder weg te kruipen nu het weer wat kouder wordt.

DSC02635ecd

DSC02637ecd

DSC02621ecd

Geef een reactie

