Happiness blanket

Op een of andere manier zat het idee voor deze deken in mijn hoofd en ik had ook enorm zin om er mee te beginnen. De kleuren had ik al, maar er moesten nog wel genoeg bollen crème komen of moest het toch wit worden? Ik vond het met wit wel wat hard worden, dus ik koos voor crème. Ergens deed het me wel wat denken aan de regenboog met al die kleuren, maar toch ook weer niet omdat rood, geel en oranje ontbreken. Bij regenbogen horen volgens een van mijn leerlingen eenhoorns en op elke toets tekent ze dan ook een regenboog met een eenhoorn als ze tijd over heeft. Ik werd vooral heel blij van deze kleurtjes plus de gedachte aan eenhoorns en regenbogen maakte dat ik deze deken voor mezelf de ‘Happiness Blanket’ ging noemen. Oftwel de blijheid deken. Toen ik op Google zocht op Happiness blanket kwam ik uit op een artikel over British Airways. Zij hebben een proef gedaan met dekens die zij de Happiness blanket noemen. Deze deken meet met elektronen je gemoedstoestand en de deken verkleurd met de gemoedstoestand mee zodat het vliegpersoneel weet hoe de passagiers zich voelen. Gelukkig verkleurd deze deken niet en blijft het mooi de kleuren die ik het gaf. ;) Ik schreef het patroon en de werkwijze uit.

happinessblanket1

Voor deze deken heb je het volgende nodig:

  • 11 verschillende kleuren (van elke kleur gebruik je zeer weinig dus het is ook leuk om dit van restjes te maken) Royal van de Zeeman (de hele lichtroze die ik gebruikte is garen Lisa wat ze tot een halfjaar terug verkochten bij de Action)
  • 10 bollen crème of een andere neutrale kleur Royal van de Zeeman.
  • haaknaald 7
  • schaar
  • naald met stompe punt

PicMonkey Collage345

Begin met het haken van een ketting van 153 lossen in crème (of een andere neutrale kleur).

Daarna volg je het patroon van de Vsteek, zie hier.
Haak 8 toeren in crème en daarna een toer in de kleur.
Herhaal dit tot en met de laatste kleur.
Na de laatste kleur haak je nog 8 toeren in crème.

Hecht af en begin met de rand. Begin in een hoek.
Voor de rand haak je als eerste een rand met vasten rondom. In elk stokje haak ik altijd twee vasten.
Aan de bovenkant en onderkant van de deken haak ik altijd een vaste in de steek en een vaste in de lossenruimte.

Daarna kun je kiezen voor de rand die je wilt. Ik koos (weer) voor het schulprandje. Charami heeft daar een duidelijke uitleg over op haar blog. Zie hier.

De laatste draadjes afhechten en klaar is je Happiness blanket!

happinessblanket2Het patroon is mijn eigen patroon, eventuele overeenkomsten met andere patronen rusten op louter toeval. Je mag voor eigen gebruik dit patroon gebruiken, maar niet delen of openbaar maken via je eigen website of Facebook. Verwijzen met een link mag natuurlijk wel! :) 

Een gedachte over “Happiness blanket

Geef een reactie

