Haak je klaar voor Kerst: Kerstbomen haken

Niets schreeuwt zo hard ‘KERST’ voor mij als een echte kerstboom. Op mijn studentenkamer had ik nooit een kerstboom omdat dat niet paste, wel mocht ik een keer van mijn baas bij het cateringbedrijf waar ik werkte een kerstboom meenemen na een cateringklus die we hadden gedaan. Zo kwam het dat ons studentenhuis een kerstboom had dat jaar (en nog lang in het voorjaar…).

DSC04516ecd

De koekjes hebben er nog erg lang ingehangen en het fietslichtje bovenin was ook zeer functioneel als kerstverlichting.

Ondanks dat ik gek ben op kerstbomen, hekel ik het optuigen van het gevaarte. Tegen de tijd dat ik de lampjes in de boom creatief heb opgehangen kom ik altijd tot de ontdekking dat mijn snoer te kort is en mag ik weer overnieuw beginnen. Daarnaast heb ik niet echt een metaview, dus ik kijk erg naar het stukje wat ik op dat moment behang en als ik daarna vijf stappen achteruit doe blijkt dat ik maar een kwart van de boom heb behangen. Ook heb ik een voorliefde voor bepaalde kerstversiering, waardoor deze prominent vooraan hangt in de boom. Kortom, kerstbomen ik vind ze prachtig en ik mag er uren naar kijken, maar het is niet echt aan mij besteed. Al die naalden die er af vallen, gruwelijk. Ik heb dus al jaren de meest geweldige kerstboom die er maar is, namelijk een van sloophout. Ik had hem al voordat de hype begon en heb hem een keer opgetuigd. Elk jaar haal ik hem opgetuigd en wel van zolder, koop ik een nieuw dingetje voor in de boom en sla ik er een spijkertje bij en als Nieuwjaar geweest is zet ik de boom met versiering en lampjes en al weer vrolijk op zolder.

248ecd
De sloophouten boom in ons vorige huisje. Ook dat was te klein voor een echte boom. 

Maar genoeg over mijn historie van kerstbomen. Er zijn ook een aantal hele toffe patronen om kerstboompjes te haken.

dsc_3870p
Foto copyricht Ellebel. 

Ellebel heeft een hele leuke en handige tutorial voor het haken van een kerstboompje.
Natuurlijk ga ik er een haken zodat ik het in mijn boom kan hangen.

dsc_0851x

Een ander gezellig patroontje komt van Daphne van Haak & Maak. Ze maakte een super knus oma kerstboompje. De basis is de granny square waarna je het omtovert tot een kerstboom. Het patroontje vind je hier.  Het lijkt me leuk deze boompjes te haken en er dan een slinger van te maken.

Zoals je ziet heb ik nog veel te haken voor kerst en heb ik ideeën genoeg!

2 gedachtes over “Haak je klaar voor Kerst: Kerstbomen haken

Geef een reactie

