CAL 2014

Een hele tijd terug begon vriendin Marjoleine heel enthousiast te doen over de CAL 2014 deken. En ook heel internet en haakblogland ontplofte met berichten over de deken. Ergens ben ik een heel klein beetje allergisch voor hypes, maar doe ik uiteindelijk er toch aan mee als het een beetje bekoeld is. Zo ging dat ook met de boeken van Harry Potter, de Lord of the Rings films en zo kan ik er nog wel een paar opnoemen. Anyway ik vond de deken toch wel mooi, dus kocht ik Stylecraft om de deken mee te haken. De bolletjes Stylecraft liggen nog steeds te wachten tot ik de deken er mee haak. De deken met Stylecraft haken is een doel voor 2016. Maar afgelopen zomer begon ik met Fenna regenboogkleur aan het haken van de deken. Op 31 december begon ik aan het afhechten van alle draadjes en aan de rand. En in de eerste week van het nieuwe jaar was hij dan af!

DSC03120ecd.jpg
Ik maakte gister de foto’s toen er nog volop ijssneeuw lag. Het contrast tussen het wit en de bont gekleurde deken is zo leuk! 

Nog zo’n hype is het verloopgaren Fenna van de Wibra. Nou vind ik deze wel prachtig, maar bij de Wibra in de buurt is het steevast uitverkocht. Tot ik er afgelopen zomer, een dag na mijn verjaardag, kwam en er Fenna te over was. Ik kocht tien bolletjes van de regenboogkleur. Op mijn verjaardag kreeg ik van Marjoleine ook al vier bolletjes met hetzelfde verloop er in, dus ik had genoeg om een deken van te haken. Maar wat voor deken dan? Het leek me wel leuk om de CAL 2014 deken er mee te haken en dan gecombineerd met een neutrale kleur, omdat de regenboogkleuren wel heel heftig zijn. Ik zocht op Google en de Facebookgroep van verloopgarens en vond uiteindelijk een deken gehaakt met Fenna (andere kleuren) gecombineerd met zwart. Niet een voorbeeld van wat ik in gedachten had, dus ik begon zelf maar. De eerste tien centimeter was twijfelen, maar telkens verloopt het zo prachtig dat per toer de deken een andere uitstraling kreeg. Toch bleven op een of andere gekke manier dezelfde kleuren telkens aan de zelfde kant van de deken komen, hoe ik ook probeerde om het anders te krijgen. Ik ben onwijs blij met het resultaat van de deken. Er kwamen kleuren combinaties boven elkaar die ik zelf nooit zo zou hebben uitgezocht, maar die toch prachtig zijn. Hoe ik de deken maakte en welke toeren ik met Fenna deed en welke met een neutraal garen heb ik hier onder voor je uitgewerkt.

PicMonkey Collageecd1.jpg

Ik haakte 9 bollen Fenna weg, dat is inclusief de rand. En voor de neutrale kleur gebruikte ik 5 bollen wit van het Hema Medium garen (100 grams bollen). Ook Stylecraft Special DK past goed qua dikte bij de Fenna, maar die is niet in de buurt verkrijgbaar vandaar dat ik voor het garen van de Hema koos.

Ik haakte met haaknaald 5 en zette net zoveel lossen op als in het patroon. Het patroon zal ik hieronder niet neerzetten, want dat is wel op internet te vinden. Ik vermeld hieronder alleen de kleuren zoals ik ze heb gebruikt. Ik gebruikte het Engelstalige patroon zonder de stap voor stap foto’s. Deze kun je hier KLIK vinden. Wil je met stap voor stap foto’s en in het Nederlands? Dan kun je alle bestanden vinden via de site van Tertia Mulder, KLIK hier.

Foto's 1415 1121ecd.jpg

Ik begon volgens het patroon met 194 lossen, dus had gedurende het project 193 steken. Ik haakte het met naald 5, indien ik een andere naald gebruikte staat het er achter. Een groot voordeel van het haken met Fenna is dat je minder draadjes hoeft af te hechten omdat je niet elke rij begint met een nieuwe kleur. =)

Rij 1: Fenna
Rij 2: Fenna
Rij 3: Neutrale kleur
Rij 4: Fenna
Rij 5: Neutrale kleur
Rij 6: Fenna
Rij 7: Fenna
Rij 8: Neutrale kleur, naald 5,5
Rij 9: Fenna, naald 6
Rij 10: Fenna, naald 6
Rij 11: Neutrale kleur, naald 5,5
Rij 12: Fenna
Rij 13: Fenna
Rij 14: Fenna
Rij 15: Neutrale kleur, naald 5,5
Rij 16: Neutrale kleur, naald 5,5
Rij 17: Fenna
Rij 18: Fenna
Rij 19: Neutrale kleur
Rij 20: Fenna
Rij 21: Neutrale kleur
Rij 22: Fenna
Rij 23: Fenna
Rij 24: Fenna
Rij 25: Fenna
Rij 26: Neutrale kleur
Rij 27: Neutrale kleur, bobbels met Fenna
Rij 28: Neutrale kleur
Rij 29: Fenna
Rij 30: Fenna
Rij 31: Fenna
Rij 32: Neutrale kleur
Rij 33: Neutrale kleur
Rij 34: Fenna
Rij 35: Fenna
Rij 36: Fenna
Rij 37: Fenna
Rij 38: Fenna
Rij 39: Neutrale kleur
Rij 40: Fenna
Rij 41: Neutrale kleur
Rij 42: Fenna
Rij 43: Fenna
Rij 44: Fenna
Rij 45: Neutrale kleur, naald 5,5
Rij 46: Neutrale kleur, naald 5,5
Rij 47: Fenna
Rij 48: Fenna
Rij 49: Fenna, naald 6
Rij 50: Neutrale kleur, naald 5,5
Rij 51: Neutrale kleur, naald 5,5
Rij 52: Fenna, naald 6
Rij 53: Fenna
Rij 54: Fenna
Rij 55: Fenna
Rij 56: Neutrale kleur
Rij 57: Neutrale kleur, bobbels met Fenna
Rij 58: Neutrale kleur
Rij 59: Fenna
Rij 60: Fenna
Rij 61: Fenna
Rij 62: Fenna
Rij 63: Fenna
Rij 64: Fenna
Rij 65: Neutrale kleur
Rij 66: Fenna
Rij 67: Neutrale kleur
Rij 68: Fenna
Rij 69: Fenna
Rij 70: Fenna
Rij 71: Fenna
Rij 72: Neutrale kleur
Rij 73: Neutrale kleur
Rij 74: Fenna
Rij 75: Fenna
Rij 76: Fenna
Rij 77: Fenna
Rij 78: Fenna
Rij 79: Neutrale kleur, naald 5,5
Rij 80: Neutrale kleur, naald 5,5
Rij 81: Fenna
Rij 82: Fenna
Rij 83: Neutrale kleur
Rij 84: Fenna
Rij 85: Neutrale kleur
Rij 86: Fenna
Rij 87: Fenna
Rij 88: Neutrale kleur
Rij 89: Neutrale kleur, bobbels met Fenna
Rij 90: Neutrale kleur
Rij 91: Fenna
Rij 92: Fenna
Rij 93: Fenna
Rij 94: Fenna
Rij 95: Fenna
Rij 96: Neutrale kleur, naald 5,5
Rij 97: Fenna, naald 6
Rij 98: Fenna, naald 6
Rij 99: Neutrale kleur, naald 5,5
Rij 100: Fenna
Rij 101: Fenna
Rij 102: Fenna
Rij 103: Neutrale kleur, naald 5,5
Rij 104: Neutrale kleur, naald 5,5
Rij 105: Fenna
Rij 106: Fenna
Rij 107: Neutrale kleur
Rij 108: Fenna
Rij 109: Neutrale kleur
Rij 110: Fenna
Rij 111: Fenna
Rij 112: Fenna
Rij 113: Fenna
Rij 114: Neutrale kleur
Rij 115: Neutrale kleur
Rij 116: Fenna
Rij 117: Fenna
Rij 118: Fenna
Rij 119: Fenna
Rij 120: Neutrale kleur
Rij 121: Neutrale kleur, bobbels met Fenna
Rij 122: Neutrale kleur
Rij 123: Fenna
Rij 124: Fenna
Rij 125: Fenna
Rij 126: Fenna
Rij 127: Neutrale kleur
Rij 128: Fenna
Rij 129: Neutrale kleur
Rij 130: Fenna
Rij 131: Fenna

Hier eindigt het oorspronkelijke patroon, maar je kunt nog verlengen. Je begint dan weer bij rij 8. Ik deed dit ook, maar op een iets andere manier dan dat ik startte. Hoe ik verlengde staat hieronder.

Rij 8: Fenna, naald 6
Rij 9: Neutrale kleur, naald 5,5
Rij 10: Neutrale kleur, naald 5,5
Rij 11: Fenna, naald 6
Rij 12: Fenna
Rij 13: Fenna
Rij 14: Fenna
Rij 15: Neutrale kleur, naald 5,5
Rij 16: Neutrale kleur, naald 5,5
Rij 17: Fenna
Rij 18: Fenna
Rij 19: Neutrale kleur
Rij 20: Fenna
Rij 21: Neutrale kleur
Rij 22: Fenna
Rij 23: Fenna
Rij 24: Fenna
Rij 25: Fenna

Ik ben gestopt toen de deken ongeveer 175 centimeter lang was. En hij is ongeveer 125 centimeter breed. Ik vond het prima zo! Daarna alle draadjes wegwerken. En toen haakte ik de eerste toer van de rand met de neutrale kleur en de rest met Fenna.

DSC03117ecd.jpg
Ik weet dat je op deze foto van een aantal toeren de achterkant ziet. En van anderen de voorkant. Als ik de deken weer haak zal ik er af een toe een extra toer tussen haken zodat alle mooie steken aan dezelfde kant komen. 

Het leuke van de Fenna is dat je precies kunt haken wat ik heb gedaan, maar dat de dekens toch verschillend worden omdat alle bollen verschillend verlopen! Een tip is wel om te kijken met welke kleur je bol eindigt of begint en daar alvast een volgende bol op te selecteren die met dezelfde kleur begint. Sommige bollen ben ik vanuit het binnenste begonnen en anderen vanaf de buitenkant, het was maar net welke kleur ik nodig had om het verloop mooi te houden als de bol op was. Want helaas zijn bollen soms midden in een toer op. Nu nog tijd vinden om de CAL deken met mijn bolletjes Stylecraft te maken. Maar dat komt zeker goed, het patroon haakt lekker weg en is verslavend. Ik wou telkens maar weer een toer afmaken omdat er dan weer iets ‘nieuws’ kwam.

DSC03118ecd.jpg

Ik ben erg benieuwd of er toch nog meer mensen zijn die de deken met Fenna hebben gemaakt en hoe dat is geworden!

6 gedachtes over “CAL 2014

    • Dankjewel. Ben er ook heel erg blij mee. En dat allemaal doordat een iemand zei ‘Oh nu heb je 14 bollen Fenna, daar kun je een deken mee haken.’ ;) Tnx lieve schat!

  1. Hartstikke bedankt voor je hele uitleg Marije…nu weet ik zeker dat ik de regenboog Fenna weer ga kopen als het nog kan…..heb hem eerst verkocht….ben niet meer piep en vond het te bont voor een truitje of zo voor mezelf……heb wel een sjaal gehaakt en de overige bolletjes verkocht……..maar nu ik de deken gezien heb ben ik er weg van…zo lekker vrolijk….wat een goed idee van je….groetjes Francien

    • Graag gedaan! Ik vind het leuk om andere te inspireren en ik ben blij dat dat gelukt is! Zelf vind ik niets zo vervelend als iemand die niet wil delen hoe hij/zij iets heeft gemaakt. Vandaar dat ik het graag deel.
      Ik kan je keuze begrijpen om de bolletjes te verkopen, want het zijn hele heftige en bonte kleuren bij elkaar. Ik heb nog vijf bollen over en zit zelf ook nog te denken wat ik daar mee ga doen. En zoals wij thuis zeggen ‘wol eet geen brood.’ Dus het is niet erg als je er even geen bestemming voor hebt. Ik ben benieuwd naar jouw deken als hij af is! Fijn weekend! Groetjes Marije

      • Dank je wel Marije …en ja sommige doen alsof het van goud is en willen niet dat je hetzelfde garen ofzo gebruikt….vind dat altijd jammer….waar ik het patroon of garen van vraag maak ik meestal ook….en je hebt gelijk….het garen eet geen brood….ga alles bewaren vanaf nu…heb haast alle kleurtjes Stylecraft ook behalve zwart en wit …zul je altijd zien…….:) ….dus moet wachten tot dinsdag…maar heb de eerste twee rijen klaar….fijne zondagavond nog..en nogmaals bedankt…..groetjes Francien.

Geef een reactie

