Garen review: Royal

PicMonkey Collage345
Royal garen (behalve de uiterste links). Ik gebruikte deze kleuren voor mijn Happiness Blanket

Vorig jaar schreef ik al eens een review over het Royal garen van de Zeeman en ik wil er dit keer toch nog een review over schrijven omdat ik er het afgelopen jaar een flink aantal keren mee gewerkt heb en de review van vorig jaar wat mager vind. Sinds eind augustus heeft de Zeeman een aantal nieuwe kleuren in het assortiment van de Royal toegevoegd, zoals oud roze, mint groen, lavendel, mokka en licht grijs. Door deze mooie kleuren liep ik weer wat vaker de Zeeman in en kocht ik meer Royal om mijn projecten mee te gaan maken. Ook is de prijs een pluspunt aan het garen.

Zachtheid: Ik heb in het laatste halfjaar van 2015 veel met Royal gewerkt en er zit groot verschil tussen de verschillende bollen en kleuren qua zachtheid. Ik had een donkergrijze bol die ik wel kon blijven aaien, zo lekker zacht. Maar er was ook een prachtige fuschia roze bol die zo stug was dat die pijn deed aan mijn vingers tijdens het haken. Het hangt dus echt van de bol en kleur af, maar er zijn zachte bollen bij.
Samenstelling: 100 % acryl
Gelijkheid van de draad:
Bij de meeste bollen is de draad gelijk af en toe zit er een klein, echt klein verschilletje in de dikte, maar meer ook niet. Het is niet extreem of enorm.
Pluizigheid:
Ik vind Royal garen wat stevig is en mooi als een draadje blijft, het gaat niet pluizen, splijten of gek doen.
Knoopjes:
In de bollen Royal ben ik nog geen knoopjes of draaduiteinden midden in een bol tegen gekomen. =)
Naald:
5, staat op de bol, maar ik haak het liefst met 5,5 of groter. Het hangt er ook vanaf wat je er mee gaat haken. Haak je alleen maar stokjes dan voldoet een maat 5 of 5,5. Voor de granietsteek als deken zou ik een maat 6,5 aanraden en als het een omslagdoek wordt in granietsteek zelfs een maat 7 of 8.
Kleuren:
Royal is de krijgen in een stuk of 20 kleuren, waaronder momenteel hele mooie kleuren. Ik begreep van de Zeeman in de buurt dat het oud roze ook in het assortiment blijft. Jeej!
Aantal gram op de bol:
100 gram
Aantal meters op de bol:
241 meter
Prijs:
€ 0,99 per bol
Waar te koop:
Zeeman

Ik vind de bollen van Royal een fijn prijsje hebben en prima van kwaliteit. Wel is het jammer dat de ene bol stugger is dan de andere bol.

Margaret van Bit of Color (ook een erg leuke blog!) reageerde vorige week op mijn post over garenreviews en gaf de suggestie om ook te vermelden wat je er mee kunt maken. Dus bij deze ga ik dat zeker ook doen!

Zelf maakte ik met Royal onder andere de volgende creaties: (Klik op de foto voor de instructies)

happinessblanket1

Happiness Blanket

Heerlijke omslagdoek

Heerlijke omslagdoek

Granny stripe deken

Granny stripe deken

Geef een reactie

