Garen review: Ivy

DSC02947ecd
Voor een vriendin die allergisch is voor wol wou ik ook graag een heerlijke colsjaal maken. Maar het is nog best lastig om acrylgaren te vinden wat nog een beetje leuk is, niet uit bonte kleuren bestaat en de juiste naaldmaat heeft. Maar ik vond het bij de Zeeman. Donkerblauwe bollen met de naam Ivy.

Zachtheid: Het garen voelt redelijk zacht en ook een beetje stug aan. Tijdens het haken werkt het lekker weg en is er van de stugheid weinig te voelen.
Samenstelling:
100 % Acryl.
Gelijkheid van de draad:
De draad is vrij gelijkmatig, ik heb een heel klein stukje gehad waar het dikker was.
Pluizigheid:
Het garen is licht pluizig en dat is niet erg, behalve als je het gaat uithalen, dan moet je even goed aan de draad trekken.
Naald:
Op de etiketten staat 10 – 11, maar ik haakte de col met een naald 15.
Kleuren:
Een beperkt aantal kleuren zijn er. Naar mijn weten paars, roze en donkerblauw.
Aantal gram op de bol:
100 gram
Aantal meters op de bol:
54 meter
Prijs:
€ 1,79
Waar te koop:
Het garen is te koop bij de Zeeman.

Ik vind het garen lekker werken, maar voor projecten als colsjaals heb ik het allerliefst Drops Andes omdat daar wol in zit wat natuurlijk lekker warm is in de winter. Voor iemand die geen wol verdaagt is dit een prima alternatief om een colsjaal van te maken.

Om een colsjaal van Ivy te maken doe je het volgende:

Haak een ketting van 42 lossen en sluit de ring met een halve vaste in de eerste losse.
Haak twee lossen en daarna haak je in elke achterste lus van alle steken een half stokje. Sluit met een halve vaste in de het eerste halve stokje. (42).
Herhaal dit tot je twee bollen op hebt en werk de draadjes weg. :)

8 gedachtes over “Garen review: Ivy

  1. Goed om te weten hoe dit dikke garen bevalt. Helaas zijn er meer mensen die allergisch zijn voor wol. Wel jammer dat de Zeeman zo weinig kleuren van dit garen heeft.
    Dank je voor de review.

    Groetjes, Margaret

    • Het is inderdaad jammer dat er niet zoveel kleuren van zijn en dat het soms goed zoeken is. Je zou ook twee draden Royal samen kunnen nemen en dan met dubbel draad een col kunnen haken. Wie weet dat ik dat binnenkort eens ga proberen.
      Fijne avond!

  2. Er zijn ook nog andere kleuren… Ik heb een col met zwart gebreid. En ik heb er ook een gemaakt met lichtblauw en donkerblauw in elkaar gedraaid (1bol dus, waarin van beide kleuren de draad is samengedraaid)…

  3. Ik kan ook niet zo goed tegen wol, heb daarom altijd samengesteld of geen wol want rode vlekken zijn niet charmant. Deze heb ik volgens mij nog niet bij onze Zeeman gezien. Fijn dat hij niet bijzonder pluizig is (daar houd ik niet van). Ik brei mijn sjaals eigenlijk altijd, ik haak ze nooit. Misschien ook eens proberen :D

    • Haha rode vlekken zijn inderdaad niet zo charming! En ik kan me voorstellen dat het flink jeukt! Zelf ben ik helemaal weg van Drops Andes dat is een samengesteld garen wol met alpaca, maar ik heb dan ook geen wol allergie. Ik breide vroeger altijd sjaals, en die hangen nu allemaal werkloos te zijn. Ik vind een col zoveel handiger. Hup om je hoofd en je bent klaar. Maar wie weet ga ik er wel een keer eentje breien!

Geef een reactie

