Gehaakte bijtring met visje

Op de site van 1DogWoof zag ik een bijtring met een lief visje er aan en aangezien er een baby in de familie opkomst was, moest ik er eentje gaan maken. Ik volgde deels haar patroon en deels mijn eigen patroon. Hieronder deel ik je hoe ik het maakte.

Foto's 1415 024ecd

De eigenaresse van 1DogWoof heeft een streng beleid rondom haar patronen en dat begrijp ik helemaal. Vandaar dat ik het patroon hier niet in een vertaling kan delen. Wel kan ik met je delen hoe ik mijn bijtringen maakte.

Voor een visje bijtring heb je de volgende materialen nodig:

– 3 houten kralen van 20 mm
– 6 houten kralen van 15 mm
– lint
– houten bijtring met een diameter van 7 cm
– katoen garen in verschillende kleuren
– naald met stompe punt
– haaknaald 2,5

Als eerste omhaak je de 3 kralen van 20 mm en 3 van de kralen van 15 mm. Ik gebruikte daarvoor mijn eigen patroon voor het omhaken van houten kralen. Deze vind je hier.

Sla het lint dubbel en sla het met de gevouwde kant om de bijtring heen en knoop het vast. Doe er een dikke knoop in zodat het niet weer los kan schieten. Dan rijg je aan beide kanten van het lint kralen (behalve 1)  in een volgorde die jij leuk vindt. Zorg wel dat je de kralen strak tegen elkaar aan rijgt. Doe dan beide uiteinden van het lint door het oog van de naald en haal het door de laatste kraal. Trek het allemaal goed aan en zet deze kraal vast met een hele dikke (of dubbele, of drie dubbele) knoop.

Nu heb je een bijtring met lint en kralen er aan. Nu is het tijd voor het visje. Zelf trek ik gelijk het lint door de magische ring van het visje heen en leg ik er een hele dikke knoop in om te voorkomen dat het weer los gaat.

DSC03080ecd

Zelf haakte ik het visje naar het patroon van 1DogWoof, je vind het hier. Wel voegde ik bij de blauwe bijtring nog vinnetjes aan de zijkant van het visje toe. Dit deed ik op de volgende manier:

Aan de zijkant van het lijfje pakte ik een steek op. Ik haakte een lossenketting van 5 lossen. Draai en start in de tweede losse vanaf de naald.
Haak een vaste in elke steek terug naar het lijfje van de vis. (4 vasten)
Draai en haak in de eerste steek een half stokje, in de tweede steek een dubbelstokje, in de derde steek een stokje en in de laatste steek een vaste.
Hecht af, werk de draad weg en doe dit ook aan de andere kant van het lijfje.

Mocht je nu niet zo goed zijn in het Engels, dan kun je op de site van Amigurumis een patroon vinden voor een visje in het Nederlands. Hier vind je het.  Natuurlijk kun je ook bij dit visje vinnetjes aan de zijkant maken.

Foto's 1415 059ecd

Het is even een priegelwerkje, maar dan heb je ook wat. Het is erg leuk om als kraamcadeau te geven, maar geef de ouders dan wel de tip om er altijd bij in de buurt te blijven. Hoe goed je ook iets vast zet, met hoeveel knopen dan ook, voorzichtigheid is wel nodig omdat het toch ook kleine onderdelen bevat.

 

 

 

6 gedachtes over “Gehaakte bijtring met visje

Geef een reactie

