Gehaakte dromenvanger

Al heel lang heb ik dromenvangers, al weet ik niet meer waar ze zijn na de laatste verhuizing. Maar ik had er altijd eentje boven mijn bed en zelfs met het kamperen had ik er eentje bij me. Ik geloof dat er zelfs eentje in mijn vaste kampeeruitrusting zit. Ik bedacht me dat het leuk zou zijn om een dromenvanger te haken voor de InstaSwap. Ik deel binnenkort nog een dromenvanger, die niet gehaakt is, maar vandaag dus het patroon van deze dromenvanger. :)

DSC03334ecd

Nodig:
– Garen, ik gebruikte Action made by me acryl garen (niet die dunne, maar die voor naald 4 mm)
– Haaknaald 4 mm
– Schaar
– Ijzerdraad (ik gebruikte ijzerdraad voor bloemen van de Action)
– ijzertangetje (het ijzerdraad breekt ook als je het vaak genoeg heen en weer buigt)
– Naald met stompe punt voor het afhechten en wegwerken van draadjes

Voor het versieren: (optioneel, je kunt gebruiken wat je wilt, maar ik gebruikte onderstaande materialen)
– Houten kralen
– Veren

Patroon:

Maak een magische ring en haak hierin 12 vasten. Trek de ring strak en sluit je haak werk met een halve vaste in de eerste vaste. Wissel van kleur.

Rij 1: Haak 4 lossen. Haak dan 3 dubbele stokjes in dezelfde steek. Haal je naald uit de lus en steek het in de bovenste van de vier lossen, steek dan de naald weer door de lus en haal de draad door. Je hebt nu een poffig bolletje. Haak twee lossen. *Haak in de volgende steek 4 dubbele stokjes. Haal weer je naald uit de lus, steek in het eerste dubbele stokje in en daarna door de lus. Haal de draad erdoor. Haak 2 lossen.* Herhaal tot je in totaal 12 bloemblaadjes hebt. Sluit met een halve vaste in het eerste bloemblaadje. Wissel van kleur.

Rij 2: Haak 3 lossen (telt als een stokje) en dan 2 stokjes in de lossenboog tussen de blaadjes. Haak 2 lossen. *Haak in de volgende lossenboog 3 stokjes en 2e lossen.* Herhaal tot je rond bent en sluit met een halve vaste in de 3 lossen van het begin.

Rij 3: Haak 3 lossen (telt als een stokje) dan 2 stokjes in dezelfde lossenruimte. (Voor je gevoel moet je even een paar mm terug) Haak dan 3 lossen. *Haak in de volgende lossenruimte 3 stokjes en 3 lossen.* Herhaal tot einde en sluit met een halve vaste in de 3 lossen van het begin.

DSC03261ecd

Rij 4: Deze kun je haken in dezelfde kleur als rij 2 en 3 of je kunt een andere kleur nemen, zoals de dromenvanger hierboven.
Pak het ijzerdraad erbij, buig het rond en maak er een rondje van.
Haak 1 losse. Haak een vaste in dezelfde steek. Zorg dat je het ijzerdraadje in deze steek doet. Haak in elke steek een vaste om het ijzerdraad heen. Sluit met een halve vaste in de eerste steek.

Hecht af en werk de draadjes weg.

Nu kan het grote versierwerk beginnen!

DSC03260ecd
Hij oogt nog een beetje krom, maar dat buig je zo recht. 

Dit kun je met lintjes doen of whatever. Ik haakte voor de touwtjes in het midden 15 lossen en haakte toen een halve vaste aan de buitenste ring van de dromenvanger om hem vast te maken. Daarna haakte ik weer 15 lossen. Als je voordat je begint met haken de kralen op de draad schuift kun je ze makkelijk mee haken. Ik legde een extra knoop in de uiteinden en werkte de draadjes weg.

DSC03315ecd

Voor de touwtjes aan de zijkanten deed ik hetzelfde maar dan met 20 lossen. Ik deed twee veertjes in elke kraal en zette het vast met een drup lijm uit het lijmpistool.

Maar goed op andere manieren versieren kan natuurlijk ook!

Geef een reactie

