Voorjaarskrans

Via Pinterest zag ik de prachtige kransen van Attic24, maar ik vond ze niet helemaal mijn stijl. Al snel had ik een idee hoe ik een krans zou willen maken en vandaag deel ik met je hoe ik mijn voorjaarskrans maakte.

DSC03340ecd

Nodig:
– Strokrans of piepschuimenkrans
– Katoengaren
– Acryl garen (ik gebruikte Royal van de Zeeman)
– Haaknaald 2,5 mm
– Haaknaald 3 mm
– Haaknaald 5 mm
– Stompe naald
– Veiligheidsoogjes
– Huishoudplastic
– Lint
– Kopspelden

Ik haakte als eerste de lap voor om de krans. Ik zette een lossen ketting van 25 lossen op en haakte net zo lang tot de lap 70 cm hoog was.

DSC03269ecd.jpg

Voordat ik de lap om de krans vastmaakte wikkelde ik de krans in met huishoudplastic zodat het stro niet door het haakwerk heen komt.

Als eerste naaide ik de twee korte kanten aan elkaar. Hierna kun je de lap om de krans heen leggen.

DSC03271ecd.jpg

Ik legde de lap om de krans heen met de twee open kanten naar de achterkant toe. Op deze manier kon ik de twee open kanten aan elkaar naaien en bleef het naadje aan de achterkant.

En toen was de basis klaar en kon ik beginnen met het haken van de verschillende onderdelen! Ondertussen deed ik een lint om de krans en hing ik het aan de tuindeur, zodat ik kon kijken hoe de verschillende onderdelen op de krans stonden.

DSC03289ecd.jpg

Ik haakte een konijntje, naar het Spring Bunny patroon van All About Ami.  Hiervoor gebruikte ik Mr Cey garen in de kleur zand. Ik haakte het konijntje met haaknaald 2,5 mm. De roos op het hoofdje van het konijn haakte ik met Phildar Coton 3 Roseé en ook haaknaald 2,5 mm.

DSC03276.JPG

Daarnaast haakte ik 5 rozen naar het patroon van Lisa Auch met haaknaald 3 mm. Het Engelstalige patroon kun je hier vinden. En ik haakte nog een klein roosje met haaknaald 3mm. Het is hetzelfde patroon als het roosje op het hoofd van het konijntje.

Ik vond de rozen niet af zonder blaadjes, om de blaadjes te maken gebruikte ik het patroon van Attic24. Dat patroon, ook weer Engels, kun je hier vinden. Ook deze haakte ik met haaknaald 3 mm.

Als laatste haakte ik nog het vogeltje uit het boek Amigurumi’s in love van Tessa van Riet-Ernst. Ook deze haakte ik met haaknaald 2,5 mm. Na het haken van de lovebirds hangers had ik mezelf beloofd nooit weer zo’n vogeltje te haken. Maar ik vond dat de krans niet af was zonder een vogeltje, dus ik moest er wel eentje haken. En ik moet zeggen dat als je hem meteen af haakt en niet ondertussen gaat lopen dralen of tachtig andere projecten gaat maken het ook wel meevalt. Het vogeltje was eigenlijk zo klaar…

Toen ik alle onderdelen klaar had kon het grote in elkaar zetten beginnen!  Eerst zette ik alle onderdelen vast op de krans met kopspelden, zo kon ik alles nog een paar keer verschuiven. Toen ik tevreden was kon ik het allemaal vastzetten. Ik had aan alles lange draden laten zitten en deze kon ik nu meteen gebruiken om de onderdelen mee vast te naaien.

DSC03292ecd.jpg

Ik heb ook het oortje van de konijn nog even vastgezet aan de krans zodat hij nog stevige vast zit. En na het vastzetten van alle onderdelen en het afhechten van alle draadjes was hij klaar! Is het geen plaatje geworden?

2 gedachtes over “Voorjaarskrans

Geef een reactie

