CAL’s hier, CAL’s daar.

Oh my het regent CAL’s op het moment en om door de bomen het bos nog te kunnen zien zet ik ze vandaag voor je op een rijtje.

CAL staat voor Crochet Along, vrij vertaald Haak Mee. Tijdens een CAL krijg je wekelijks (soms eens per twee weken) een stukje van het patroon wat je dan kunt gaan haken. Op Facebook zijn er groepen te vinden met veel mensen die ook dezelfde CAL haken, wat handig is om tips te delen en hulp te vragen. Ook kan het heel gezellig zijn. Zelf ben ik met CAL’s niet zo actief op Facebook maar het kan.

Momenteel zijn veel CAL’s dekens, maar het is niet zo dat een CAL verplicht een deken hoeft te zijn!

Lees mee voor het hele overzicht van veel lopende CAL’s.

Mix ’n Match CAL 

mix2bn2bmatch2bletters

In Januari startte de Mix & Match CAL van Jolanda en Naomi. Elke donderdag deel ik hier op mijn blog hoe ver ik ben. We zijn nu bij week 15, maar aanhaken kan natuurlijk altijd.

Wat: Een deken.
Wanneer: Elke vrijdag kun je een nieuw patroon deel vinden.
Waar: Op de site van Jolanda en via Facebook.
Aantal weken: De CAL loopt 40 weken, al geloof ik dat er een kleine pauze in de zomer is.

Scheepjes CAL Start 20 April 

12079043_533181723526741_4772747238959084819_n

Ook dit jaar komt Scheepjeswol weer met een CAL, dit jaar een deken met een verhaal. Scheepjes zegt daarover op hun site:
Zoals zovelen onder jullie al weten, werd deze CAL ontworpen door Marinke Slump* ( aka : Wink) van www.acreativebeing.com . Het was dit ontwerp waar ze aan werkte, net voor haar overlijden. 12 van Marinke’s online vriendinnen en bloggers hebben, in overleg met haar familie, haar ontwerp verder afgewerkt. Het resultaat is deze mooie en gevoelige CAL die helemaal gemaakt is als herinnering aan Marinke en het is een groot eerbetoon aan haar werk.

Wat: Een deken.
Wanneer: Woensdag middag komt elke week een nieuw stukje online. Vanaf 20 April.
Waar: Via de site van Scheepjes en de Facebookgroep.
Aantal weken: De CAL zal 14 weken duren.
Maat: Met Colour Crafter ongeveer 115 cm x 150 cm.

Drops  The Meadow Mystery CAL 

meadow-header

Ook Drops (Garnstudio) komt met een CAL, een zogenaamde Mystery CAL. Dit betekend dat je niet weet hoe het eindproduct er uit komt te zien. De deken wordt gehaakt met hun eigen Drops Loves 7 garen gehaakt welke 100% katoen is. Ik zie dat niet zo zitten en haak de deken met Stylecraft Special DK gecombineerd met Hema Medium. Zaterdag laat ik zien hoe ver we al zijn!

Wat: Een deken.
Wanneer: Dinsdag, de tweede week is net begonnen.
Waar: Via de site van Garnstudio
Aantal weken: De CAL zal 18 weken duren.
Maat: ongeveer 95 x 125 cm

Mandala Madness CAL
Op 17 maart is de Mandala Madness CAL gestart, een Engelstalige CAL welke ook in het Nederlands wordt vertaald. Je moet dan op de site even naar beneden scrollen en dan staat daar een link naar de Nederlandse vertaling. Ik heb zo’n vermoeden dat deze CAL ook wat mysterieus is aangezien ik nog geen foto van het eindresultaat heb kunnen vinden.

cc-part-2-768x768Foto van de week 2 van de CAL. Copyright Crystals and Crochet 

Wat: Een deken.
Wanneer: Donderdags
Waar: De site van Crystals and Crochet en er is een groep op Facebook.
Aantal weken: De CAL zal 18 weken duren.
Maat: dit hangt af van de wol die je gaat gebruiken. De ontwerpster geeft je drie opties.

Stylecraft CAL
Vorig jaar haakte ik mee met mijn eerste CAL en dat was de Lily Pond CAL. Ik kan inmiddels zeggen dat bijna!! alle lapjes af zijn, maar nu moet alles nog aan elkaar. Anyway ook dit jaar komt Stylecraft weer met een CAL, ook weer ontworpen door Jane Crowfoot. Dit jaar heet de CAL Frida’s flowers en is het ook geinspireerd op Frida Kahlo. Ik hou niet zo van zwart, maar heel stiekempjes zit er aan te denken om hem in het wit te haken.. Maar goed ik heb al zoveel haakprojecten liggen…

stylecraft-cal-fridas-flowers-deken

Wat: Een deken.
Wanneer: Vanaf gister eens in de twee weken.
Waar: De site van Stylecraft en er is een groep op Facebook.
Aantal weken: De CAL zal 4 maanden duren.
Maat: dit hangt af van de wol die je gaat gebruiken. De ontwerpster geeft je drie opties.

Rainbowblanket CAL
calrainbowblanket-poster22

Wat: Een deken.
Wanneer: Vanaf 1 februari  elke maandag.
Waar: De site van de Kneuterclub
Aantal weken: De CAL zal 15 weken duren
Maat: 140×180 of 240×180 cm.

Rowan Lisa Richardson Crochet Along 

crochet_along_week_1_web20cov

Garenmerk Rowan komt ook met een Crochet Along. Deze is in Maart gestart en je kunt alle kanten op met deze CAL van een sjaal tot een babydekentje. Klinkt wel leuk.

Wat: Een deken.
Wanneer: Vanaf 25 maart.
Waar: De site van Rowan Knits 
Aantal weken: De CAL zal 11 weken duren
Maat: Dat hangt er dus helemaal vanaf wat je maakt.

Moogly Afghan CAL 2016 

cal-announcement-2016

Elk jaar organiseert Moogly een (Engelstalige) CAL waarvoor meerdere bloggers een week voor hun rekening nemen. Allemaal ontwerpen ze een of twee blokken voor deze deken. Een leuk idee en ik ken hun dekens en CAL’s al langer, maar omdat het blokken zijn en dat me niet zo trekt ben ik er eerlijk gezegd nog nooit aan begonnen. De CAL is begin dit jaar gestart, maar je kunt nog makkelijk mee doen.

Wat: Een deken.
Wanneer: Vanaf begin 2016 elke twee weken een patroondeel.
Waar: De site van Moogly. 
Aantal weken: De CAL loopt tot eind november 2016
Maat: Onbekend

Wonder Crochet Blanket CAL 

wonder-crochet-blanket-cal-square

Weer zo’n Amerikaanse CAL welke bijna het hele jaar loopt. Ook hier werken verschillende ontwerpsters samen om een deken te maken. Deze CAL is Engelstalig. En je haakt elke twee weken een aantal toeren aan de deken.

Wat: Een deken.
Wanneer: Vanaf begin 2016 elke twee weken een patroondeel op donderdag.
Waar: De site van American Crochet.
Aantal weken: De CAL loopt tot eind november 2016
Maat: Onbekend

Two Hearts Crochet CAL’s 

sw

Ik heb me laatst eens gewaagd aan het corner to corner haken en ik moet zeggen dat dat best wel leuk is. Het is een beetje verslavend om vlot door te werken zodat je een nieuwe kleur kunt gebruiken. Two Hearts Crochet maakt de meest toffe corner to corner dekens en de meesten zijn een CAL. De Harry Potter CAL hieronder is afgelopen, maar het lijkt me nog wel tof om hem te gaan maken! Deze maand start de Star Wars CAL. (Engelstalig)

with-colors

Anyway de facts over de Star Wars CAL:

Wat: Een deken.
Wanneer: De maanden April en Mei elke vrijdag.
Waar: De site van Two Hearts Crochet 
Aantal weken: 8 of 9 weken
Maat: Onbekend

In augustus start bij Two Hearts Crochet de Disney prinsessen CAL, wie weet waag ik me daar dan wel aan. ;)

Al met al veel CAL’s dus en dan zijn er ook nog zoveel CAL’s die afgelopen zijn die de moeite waard zijn om te maken. Er is gewoon zoveel leuks in haakland. Je kunt ze bijna allemaal wel maken, bijna alle dagen van de week zijn vertegenwoordigd voor het vrij komen van patroon delen. ;)

Welke CAL maak jij of wil jij gaan maken?

 

4 gedachtes over “CAL’s hier, CAL’s daar.

    • Leuk dat je reageert! Al die dekens zijn zo leuk he! Het fijne van een CAL vind ik dat je elke week een stukje haakt en daardoor wel gemotiveerd blijft om een deken te haken, anders is het toch al snel zo’n groot project. Alvast veel plezier met de voorpret voor de CAL! :)

    • Hallo Geertje,
      bij elke CAL staat in de tekst een link naar de website van de desbetreffende CAL. Daar zijn de patronen te vinden.
      Veel plezier!

Geef een reactie

