Clutch haken

Op zoek naar inspiratie op Pinterest kwam ik een prachtig simpel en stoer patroon tegen om een clutch te haken. De combinatie garen, leer en hout maakte dat ik niet kon wachten om hem ook te maken, ondanks alle UFO’s die nog steeds af moeten.

DSC03385ecd

Is hij niet prachtig?

Het patroon is simpel en makkelijk te volgen ook voor iemand die net begint met haken is het erg goed te doen.

Benodigdheden:
– Tutorial van Delia Creates 
– Patroondeel voor het leer (die vind je in de tutorial)
– Leer
– Gaatjes tang of hamer, spijker en plank
– Haaknaald 4 mm
– Garen ( ik gebruikte het acryl garen van de Action)
– Liniaal
– Scherp mesje
– Pen
– Knoop (Action)
– Naald

DSC03313ecd

Als je die niet hebt kun je ook een plank, spijker en een hamer gebruiken. In plaats van dat je dan met de tang de gaatjes in het leer prikt, sla je de spijker in het leer met de hamer op de plekken waar je gaatjes moeten komen. Let er dan wel op dat je de plank er even onder legt, anders krijg je overal gaatjes.

DSC03312eecd

Als je het leer geknipt hebt kun je aan de gang met het maken van de gaatjes. Ik schreef op de print hoeveel gaatjes ik moest maken. Maar de blogpost van de tutorial legt het ook vrij duidelijk uit.

Het patroon is makkelijk en haakt vlot weg. Als eerste haak je een rechte lap, je vouwt hem dubbel, haakt hem vast.

DSC03329ecd

En als laatste naai je er een knoop op. Dat is in een notendop het patroon. Okee, okee, officieel moet je hem ook nog even blocken, maar luiwammes hier had daar niet zoveel zin in. De volgende keer dat ik hem maak zal ik hem zeker blocken, want dan is hij wel iets rechter….

DSC03382ecd

Ik deel hem met je als ideetje voor de InstaSwap, want zeg nou zelf hij is toch hartstikke tof?