Shrug

Nu het voorjaar aan het opstarten is en het ’s ochtend vroeg nog koud is, is een warm vest nog steeds erg lekker! Dus vandaag deel ik je mijn gehaakte shrug!

Toen eind Augustus de Julia plots bij de Zeeman lag was ik gelijk weg van het garen. Maar ja ik mocht het van mezelf pas kopen als ik wist wat ik er mee wou gaan maken. Ik bedacht ter plekke dat ik wel een shrug wou gaan maken en ik twijfelde over de oud roze en de mint groen. Ik koos voor de laatste omdat ik al veel kleding ook in het oud roze of licht roze heb.

DSC03326ecd.jpg

Met vijf mint groene bollen ging ik aan de slag en was ik zo klaar, maar toen kwam het hele in elkaar zetten en aan elkaar naaien en het haken van een boord. Ik zag dat zo niet zitten en zat daar zo over te ‘twijfelen’ dat ik de shrug wel vier maanden op een stoel heb laten liggen. En hij daarna menigmaal van mijn werkkamer naar de woonkamer verhuist en v.v. Ook de shrug stond op mijn UFO lijstje en ik besloot hem maar af te maken. Wat trouwens binnen anderhalf uur gepiept was, maar dat terzijde.

Een shrug is niks anders dan een vest gehaakt van een grote rechthoekige lap die je op een bepaalde manier aan elkaar zet. De meeste shrugs geven zo’n gekke bobbel op je kont, maar deze geeft dat bij mij gelukkig niet. :)

De meeste shrugs worden gehaakt met vasten, maar ik deed het met halve stokjes. Hierdoor valt het losser en heb je niet zo de bobbel op je kont. Ik bedacht voor mezelf het volgende patroon.

Haak met haaknaald 10 een lossenketting die 1 meter wordt (bij mij waren dat 105 lossen). Plus twee keerlossen.
Steek je naald in achterste lus van de derde losse en haak en half stokje. Haak daarna in elke achterste lus een half stokje.
Haak twee lossen (telt niet als eerste steek) en haak vervolgens in elke achterste lus een half stokje. Herhaal deze rij net zolang tot je lap 82 centimeter is.

Om de shurg in elkaar te zetten volgde ik de tutorial van All about Ami. Deze vind je hier en ook haakte ik de rand er op volgens haar patroon (Engelstalig). En nu is hij klaar! Omdat het gehaakt is met Julia is het heerlijk warm en zacht! Echt een vest om lekker in te wonen.

6 gedachtes over “Shrug

  1. Gaaf die shrug van All about Ami, staat allang op mijn verlanglijst. Heb je toevallig groene Julia over, ik kom tekort voor een omslagdoek en de kleur is er uit gehaald :-(

    • Hi,
      Ik kom zeker 1 bol tekort voor de omslagdoek zelf. En als ik ook franjes wil maken, dan 2 bollen. Mocht je dat over hebben, dan neem ik ze heel graag over. Uiteraard tegen betaling + verzendkosten.
      Gr Jessica

    • Dag!!
      Ik ben halverwege een babydeken met de Julia garen mintgroen en ben ten einde raad, kan het garen echt nergens meer krijgen! Dus probeer het via internet op alle mogelijke manieren, heeft u misschien nog wat over? Uit de kosten komen we wel!
      Groet,
      Nicole

  2. Hoi Anneke,
    Wat een lief cadeau is dat dan! Daar was je vriendin vast heel blij mee.
    Ik maak zelf ook de droomdeken met Julia (roze) en het werkt fijn inderdaad. Helaas heb ik geen bolletjes over in de kleur die je zoekt. Heb je al gekeken of een oproepje geplaatst op de Facebook groep ‘Bolletje over’ of op hun andere groep ‘Partij bolletjes over’. Dit is een lieve groep mensen die daar zit en daar zijn vast wel die je verder kunnen helpen. Veel succes!
    En anders is Phildar Looping eigenlijk het zelfde garen als Julia, de prijs is alleen een beetje anders, daar zou je ook nog over na kunnen denken. Maar goed ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken.
    Groetjes Marije

Geef een reactie

