Workshop Kalligrafie

Het stond al tijden in mijn agenda en ik verheugde me er al weken op, een workshop Kalligrafie! :) Rommie vond op internet deze workshop en we vonden het wel leuk om weer eens iets nieuws te leren!

Zaterdag reisde ik af naar Amsterdam om daar de basisbeginselen te leren. Nog binnen de eerste vijf kilometer liep ik al vertraging op, er stonden een paar koeien midden op de weg. Vervolgens moest ik wachten op een fietsende fanfare die overstak en toen ik eindelijk de rotonde over kon belande ik midden in een stoet old timers die niet harder dan 50 km per uur reden. Toen ik eindelijk de old timers voorbij was belandde ik midden in het uitje van de brommerclub Jubbega. Kortom ik was blij toen ik eindelijk bij de oprit van de snelweg was en ongestoord door kon rijden. (tot een dikke file op de A1, maar gelukkig was ik nog net op tijd!)

De workshop werd gegeven bij een locatie van Mmousse Amsterdam, een mooi pand in hartje centrum. Licht, ruim, industrieel en met een schommel!

PicMonkey Collage

De workshop werd gegeven door Soraya van Sorro.nl op een gezellige, inspirerende en enthousiaste wijze. :) Voor iedereen lag er een setje materialen en instructie klaar. Het zag er zo leuk en mooi uit dat het bijna zonde was om aan het werk te gaan, maar toch moesten we aan de bak. We waren er tenslotte om iets nieuws te leren.

foto 1 (7)ecd

Na een rondje kennismaken begon Soraya de uitleg met de basislijnen en mochten we de eerste streken op papier zetten. Spannend, maar ook leuk! Na de eerste basislijn, kwamen de basisvormen, welke alweer een stuk lastiger waren. Want het lijkt zo mooi en makkelijk, maar zie dat maar eens voor elkaar te krijgen dat je zo’n mooi dun lijntje hebt wat overgaat in een dik lijntje of net anders om!

PicMonkey Collage2

Omdat alle letters eigenlijk zijn opgebouwd uit verschillende basisvormen konden we al snel aan het schrijven van letters beginnen. Soraya deed telkens een of twee nieuwe letters voor op de flapover welke wij dan weer mochten oefenen. En er is veel geoefend! De tijd vloog voorbij en aan het eind van de drie uur durende workshop had ik de basis een beetje onder de knie! En stiekem wou ik nog wel even door gaan, want kalligrafie is wel heel erg tof en ook hoofd-leeg-makend. Omdat je de letters nog niet beheerst denk je nog bij alles erg na en je bent erg bezig met wat je aan het doen bent. Oftewel het is heel erg mindfullness! En eigenlijk ook wel grappig dat ik dit zo leuk vind, ik herinner me nog drama’s van schrijflessen op de Pabo. Ja ik ben zelfs voor mijn examen schrijven gezakt… Lange tijd een pen vast houden en een pen correct vasthouden is voor mij een enorme uitdaging en inspanning, maar hier had ik daar weinig problemen mee en vloog de tijd echt om!

foto 4 (2)ecd.jpg

Na de workshop nog even genieten van Amsterdam en natuurlijk eten bij café de Pont achter het Centraal Station. Toch wel een van mijn favoriete plekjes van Amsterdam. Tijdens mijn stage in Amsterdam zaten we daar vaak te vergaderen en ik vind het een heerlijk plekje. Op tafel stond een Delfts Blauw vaasje met een knalroze roos, echt een toffe combinatie dus die moest gewoon even op de foto. :)

foto 5ecd.jpg

En nu thuis aan het oefenen. Kalligrafie is iets wat je met veel oefenen en veel doen echt goed onder de knie krijgt. Gelukkig was een basiskit bij de workshop inbegrepen en kan ik nu thuis flink oefenen! En wat is het leuk om te doen!

Wil je ook leren hoe je moet kalligraferen? Soraya geeft op zaterdag 4 juni weer een workshop in Amsterdam. En het is echt een aanrader! Meer info vind je op haar site www.sorro.nl

 

3 gedachtes over “Workshop Kalligrafie

  1. Wat is dit weer heerlijk geschreven, moest even heel hard lachen om de koeien, fanfare en brommerclub :-) de workshop ziet er heerlijk en inspirerend uit, misschien dat ik dit ook is ga doen :-)

  2. Pingback: Wat ik kreeg van mijn swap-maatje: Unboxing Day #echtepostiscool – Kijk, mama!

Geef een reactie

