Gehaakte portemonnee

Een tijdje lang had de Action ineens geen beugeltjes voor gehaakte portemonneetjes meer en net in die periode had ik bedacht dat het me leuk leek om eens een portemonneetje te haken. Binnenkort ga ik weer naar Londen en het is wel handig om het Engelse geld te kunnen scheiden van de Euro’s. Een paar jaar terug naaide ik iets wat door moet gaan als portemonneetje maar wat echt finaal mislukt is. Laatst lagen er ineens weer beugeltjes en kocht ik er meteen een paar om portemonneetjes te haken.

DSC03439ecd

Je hebt de volgende dingen nodig:
– Portemonnee beugeltje
– Katoen
– Haaknaald 3 mm
– Schaar
– Naald

DSC03343ecd

Op internet staan meerdere tutorials om een portemonneetje te haken, maar de meeste zijn best vaag uitgelegd. Ik combineerde alle gevonden patroontjes tot het onderstaande patroon.

Rij 1: Begin met een magische ring en haak hier 6 vasten in. (6)
Rij 2: Haak in elke steek twee vasten. (12)
Rij 3: Haak in elke eerste steek een vaste, meerder (2 vasten) in de tweede steek. Doe dit in totaal 6 keer. (18)
Rij 4: 
Haak in elke eerste en tweede steek een vaste, meerder (2 vasten) in de derde steek. Doe dit in totaal 6 keer. (24)
Rij 5: Haak in elke eerste, tweede en derde steek een vaste, meerder (2 vasten) in de vierde steek. Doe dit in totaal 6 keer. (30)
Rij 6: Haak in elke eerste, tweede, derde en vierde steek een vaste, meerder (2 vasten) in de vijfde steek. Doe dit in totaal 6 keer. (36)
Rij 7: Haak in elke eerste, tweede, derde, vierde en vijfde steek een vaste, meerder (2 vasten) in de zesde steek. Doe dit in totaal 6 keer. (42)
Rij 8: Haak in elke eerste, tweede, derde, vierde, vijfde en zesde een vaste, meerder (2 vasten) in de zevende steek. Doe dit in totaal 6 keer. (48)
Rij 9: Haak in elke eerste, tweede, derde, vierde, vijfde, zesde en zevende steek een vaste, meerder (2 vasten) in de achtste steek. Doe dit in totaal 6 keer. (54)
Rij 10: Haak in elke eerste, tweede, derde, vierde, vijfde, zesde, zevende en achtste steek een vaste, meerder (2 vasten) in de negende steek. Doe dit in totaal 6 keer. (60)

Als het goed is, is het rondje nu net zo breed als de beugel als je hem openklapt. Is je rondje breder dan moet je straks als je klaar bent met in de hoogte haken een toer minderen, is hij te smal dan moet je een toer meerderen. Bij mij was hij perfect.

Hierna gaan we de hoogte in!

Rij 11 -…: Haak in elke steek een vaste. (60) Tot je portemonnee 6 cm hoog is. (Als je hem plat drukt moet hij 9 cm hoog zijn) Hecht af en laat er een lange draad aan zitten. Maak je hem hoger dan krijg je een soort gek zakje met een sluiting. Ik spreek uit ervaring.

Het bevestigen van de beugel aan het haakwerk is nogal een klusje. Ik ben er vier keer opnieuw aan begonnen en ook vooral omdat ik nergens een duidelijke tutorial kon vinden hoe je het een nu aan het ander bevestigd. Ik heb het er op de kop en binnenste buiten aan bevestigd en dus veel mogen uithalen. ;) Ik wil je die narigheid besparen.

DSC03430ecd

Mijn toer had 60 steken. Het beugeltje voor het portemonneetje had 56 gaatjes. Dat betekent dat je vier gaatjes niet gaat gebruiken.

Pak een naald die door de gaatjes van het beugeltje past en doe deze aan de lange draad die nog aan je haakwerkje zit.

DSC03431ecd

Leg je beugeltje op het werk zodat je haakwerk ACHTER (of aan de binnenkant) van het beugeltje zit. Steek nu de naald door het eerste gaatje naar buiten.

DSC03432ecd

Steek daarna de naald met het draad door het volgende gaatje terug en steek het nu ook meteen door de steek naast waar je afgehecht hebt.

DSC03433ecdDSC03436ecd

Steek daarna in de volgende steek en meteen door het gaatje in de beugel. Steek de naald in het volgende gaatje van de beugel en door de volgende steek.

DSC03434ecd

Ga zo door tot de eerste kant van de beugel vast zit.

DSC03435ecd

Dan moet je twee steken over slaan, want we hadden vier steken over. Dus twee aan elke kant. Als je de steken overslaat krijg je een gek draadje in het binnen dus ik haalde daar de naald door de binnenste lus van de beide steken.

Daarna stak ik de naald in de eerst volgende steek en door het gaatje in het beugeltje. Ook hier ga je weer verder op dezelfde manier als dat je de eerste kant hebt bevestigd.

DSC03437ecd

Als je aan het eind van deze kant bent houdt je ook hier weer twee steken over. Je kunt nu afhechten of net als bij de andere kant bij beide steken de naald door de binnenste lus halen en dan afhechten en het draadje afhechten.

DSC03438ecd

Tadaaa je beugeltje zit vast en je hebt nu een portemonneetje gehaakt! Ik hoop dat deze tutorial duidelijk is en je helpt in het vast zetten van je haakwerk aan een beugeltje. Mochten er nog vragen/onduidelijkheiden/foutjes zijn? Roept u maar!

 

 

Een gedachte over “Gehaakte portemonnee

  1. Pingback: Wat ik kreeg van mijn swap-maatje: Unboxing Day #echtepostiscool – TAG – "Kijk, mama!"

Geef een reactie

