Joehoe! Ik ben er weer! :)

Wow wat een tijd geleden! Op 6 mei postte ik met moeite mijn laatste post, want ik kwam om in het werk voor mijn studie. En ik maakte de keuze om vol gas voor mijn studie te gaan zodat afstuderen misschien nog wel mogelijk was. En inmiddels zijn we al bijna twee maanden verder! Twee maanden, wat gaat de tijd toch snel! En al die tijd bleven mensen mijn blog bezoeken. Zo tof! :)

In deze post neem ik je mee met alles wat er in die twee maanden gebeurde en met wat ik allemaal uitspookte. En ik ben benieuwd of ik het in een blogpost kan houden, anders lees je morgen deel 2.

842ecd

4 dagen na mijn laatste blogpost stapte ik na een werkdag op het vliegtuig naar Praag. Voor het eerst in mijn leven vloog ik met KLM en ik moet zeggen dat het een toffe ervaring was. Ik ben gewend om met low budget maatschappijen te vliegen en dan is de KLM toch wel een stukje meer service. Alleen al de mogelijkheid om een stuk grote handbagage en een handtas mee te nemen was geweldig! Je kunt me sowieso blij maken met vliegen, ik ben er echt gek op! Toen ik zat te wachten tot we konden boarden werd ik al helemaal vrolijk van mijn uitzicht en de banner van de ING past ook echt bij mij en het gevoel wat ik op dat moment had!

Voor mijn studie is het verplicht om een bezoek aan een buitenlandse onderwijsinstelling of congres te brengen. Tijdens mijn lerarenopleiding heb ik door half Europa al scholen bezocht, dus ik zag geen meerwaarde in het meegaan met de georganiseerde reis door de opleiding. Sowieso zag ik voor mijzelf weinig meerwaarde in deze verplichting, omdat ik al zoveel had gezien. Maar goed, ook ik moest. En toen kwamen de eerdere reizen goed van pas, binnen mijn netwerk heb ik rondgevraagd en ik kon aansluiten bij een congres in Praag! Of ik wel even een paper wou schrijven van zeven pagina’s in het foutloos Engels, binnen een week.

854ecdHet instituut. Ik kreeg helaas het hele gebouw niet in een keer op de foto… 

Ik besloot om ondanks de drukte en de stress van de studie en alle super krappe deadlines, vooral te gaan genieten in Praag en dat heb ik ook echt gedaan! Ondanks dat ik dinsdagavond laat (11 uur ’s avonds) op het vliegveld was en pas om middernacht bij het instituut, stond ik woensdagochtend om 7 uur alweer naast mijn bed om hard te lopen. Helaas lag het instituut bij zo’n hoge heuvel dat hardlopen geen doen was. Haha. Daarna volgde een dag vol weerzien met oude bekenden, lezingen, presentaties en moest ik zelf plotseling ook mijn paper presenteren. Na een informeel buffet diner met alle aanwezigen waren we vrij om te gaan en zijn we met een groepje (Duitsers, Fransen, Chinezen en ik als Nederlandse) de stad in gegaan. Zo geweldig!

Nou moet ik er bij zeggen dat dit mijn vierde of vijfde keer in Praag was en ik het centrum van Praag net zo goed ken als het centrum van Amsterdam (hier liep ik een halfjaar stage), dus ik ken het vrij goed. En ik hou gewoon van de stad! Omdat foto’s meer zeggen dan woorden.

PicMonkey Collage

Een dag later stond het bezoek aan een middelbare school in de buurt op het programma. Erg leuk om toch weer een buitenlandse school te bezoeken en aan het eind van de middag hadden we twee uurtjes over en ging ik met de Duitsers nog even de stad in om het kasteel (de Burcht) en de Lennon Wall te bezoeken. Ondanks dat de aanslagen in Brussel nog geen twee maanden geleden waren voelde ik me helemaal niet onveilig in Praag, totdat ik bij het Kasteel (of de Burcht) allemaal militairen met machinegeweren zag lopen. Dat was pas het moment waarop ik bedacht ‘O ja hier kan ook een aanslag plaats vinden.’ Achteraf was er iets met het openen van de kist van kroonjuwelen. ’s Avonds aten we in een typisch Tsjechisch restaurant en gingen we naar de Nationale Opera. Ik zat de hele (3 uur durende!!) voorstelling op het puntje van mijn stoel en heb enorm genoten van deze geweldig ervaring.

951ecdDe Lennon Wall. Elke keer ziet hij er weer anders uit. 

Vrijdag was de laatste dag van het congres en gingen we naar een educatie center voor natuur- en milieu educatie in een van mijn favoriete dorpen in Tsjechië. Svatý Jan pod Skalou, vrij vertaald St. Jan onder de steen, het ligt onderaan een enorme stenen heuvel. Om daar te komen gingen we eerst langs een mergelmijn museum. De regio rondom Praag is bekend om de mijnen voor de verschillende grondstoffen en dit museum probeert cultuur te behouden. Met een mijn treintje werden we naar het voetpad gebracht om de heuvel op te gaan en liepen we verder naar het hoogste punt. Vanaf daar heb je een adembenemend uitzicht over de vallei. Zo prachtig!

969ecd

Na het bezoek aan het educatie center en een heerlijke lunch, echt die Tsjechische keuken is super!, was het tijd om weer naar Praag te gaan omdat de eersten hun vliegtuig of trein moesten halen en ik moest mijn bus halen om naar Nové Straseci te gaan. Een stadje, op een half uur met de bus van Praag, waar een vriendin van me woont. Zij en ik waren in Finland kamergenotes en sindsdien zoeken we elkaar jaarlijks op. Het was ook dit jaar een gezellig weerzien met haar en haar familie. Ik leerde de Polka dansen en haar vader speelde speciaal voor mij op het keyboard Tulpen uit Amsterdam. Daar had hij weken op geoefend. Kortom ik had een geweldige avond en was ver na middernacht weer terug op het instituut waar we verbleven.

Zaterdag bracht ik nog een heerlijke dag door in het centrum van Praag voordat ik naar huis vloog. Ik vind niets fijner om lekker in mijn eentje door een stad te lopen en gebouwen te bekijken en ik heb ook een hele tijd met een boek op een eiland midden in de rivier zitten lezen aan het water, genietend van het uitzicht. Heerlijk! Ik vertelde aan collega’s die twee weken later met leerlingen naar Praag gingen dat het een leuk eilandje is om even te zitten en te chillen, dus nu noemen ze het mijn chill-eiland. ;)

DSC03682ecdUitzicht vanaf het ‘Chill-eiland.

Ik was maar een paar dagen in Praag, maar het was heerlijk, ondanks het drukke programma en de korte nachten. :) Gelukkig had ik de Pinkstermaandag nog om even bij te komen voordat ik dinsdags weer moest werken.

977ecdElke keer vind ik het toch weer jammer om Tsjechië te verlaten. Ik vind het namelijk een geweldig land met super hartelijke mensen! 

Morgen schrijf ik over de rest!

 

 

 

Geef een reactie

