Zoete V steek deken

Het afgelopen jaar haakte ik een aantal dekens voor mezelf en op het laatst heb je dekens genoeg. Dus vond ik het ook eens tijd om een deken voor een ander te haken. Dit jaar doet een nichtje eindexamen en daarna is het plan om naar de grote stad te gaan en te gaan studeren. Voor haar haakte ik afgelopen September al deze prachtige en heerlijk warme deken met de V steek. Via Whatsapp vroeg ik haar de lastige vraag: ‘Mintgroen of Pastelroze?’ Ze antwoordde met pastelroze en zo toog ik naar de Zeeman om garen te halen.

DSC02608ecd

Voor de deken gebruikte ik mijn eigen versie van het patroon van de V steek, je vind hem hier. Het was even puzzelen, want ik had de steek nog half in mijn hoofd zitten en ben af en toe een beetje eigenwijs. Maar ik kwam er uit. Haak je voor het eerst de V steek, begin dan in de uitleg met de lange versie, dan leg ik het je stap voor stap uit.

Ik maakte om te beginnen een ketting van 170 lossen en haakte met naald 7 en gebruikte het al bekende Royal garen van de Zeeman. De deken is 150 cm breed en 182 lang, zonder rand. In de laatste tour wit en de laatste toer grijs had ik toch nog een nieuwe bol nodig. Haak je het laatste blok (4 toeren wit, 3 toeren grijs, 1 toer accentkleur) niet dan heb je van grijs en wit een bol minder nodig.

In totaal had ik voor deze deken 7 bollen wit, 5 bollen grijs en 2 bollen roze nodig. (Van de wit en de grijs is er dus nog bijna een hele bol over en gebruikte ik maar een klein stukje)

DSC02611ecd

Om deze deken te maken volg je telkens hetzelfde patroon. (Ik deed dit 14 keer)

Toer 1 t/m 4: kleur A

Toer 5 t/m 7: Kleur B

Toer 8: Kleur C (bij het laatste blok, nummer 14, laat je deze achterwege omdat je de rand ook al met deze kleur doet)

Ook de rand deed ik met kleur C.

Voor de rand haakte ik rondom de deken met vasten. Je moet zelf even uitvogelen wat voor jou handig is. Ik haakte aan de zijkanten twee vasten per stokje. En onder en boven telkens in een steek en dan in de lossenruimte.

Daarna gebruikte ik het patroon voor de schulprand van Charami om de rand af te maken.

Is het geen schatje? Ik hoop dat ze er op kamers veel plezier van zal hebben.

DSC02610ecd

Het patroon is mijn eigen patroon, eventuele overeenkomsten met andere patronen rusten op louter toeval. Je mag voor eigen gebruik dit patroon gebruiken, maar niet delen of openbaar maken via je eigen website of Facebook. verwijzen met een link mag natuurlijk wel! :) 

2 gedachtes over “Zoete V steek deken

  1. Dat deken ziet er geweldig uit, ik zou ook voor roze kiezen ;-)
    Wat lief trouwens dat je dit voor je nichtje maakte, het zal zeker helpen bij het gezellig studeren!
    Groetjes, Sigrid

Geef een reactie

