The girl on the train – Paula Hawkins

Bij de Bruna heb ik het boek (in het Nederlands: het meisje in de trein) meerdere malen in mijn handen gehad en toch kocht ik het nooit. Ik had wat mijn twijfels over het boek en ik liet het maar telkens staan. Tot ik onderweg was van Engeland naar Frankrijk en midden in de nacht op de boot (dramatische overtocht… iets met de boot die plotseling niet ging en daar sta je dan twee uur te wachten midden in de nacht op een parkeerterrein in Dover met een bus vol 70 leerlingen en je weet dat je eigenlijk wel moet slapen, omdat je anderhalve dag later een marathon gaat wandelen…Daarna iets met veel dronken mensen op de boot en de boot die enorm schommelde en het effect dat dat op de maaginhoud van deze dronken mensen had.). Anyway aangezien ik al over mijn slaap heen was en de rest van mijn collega’s in diepe slaap was liep ik wat rondjes op de boot en kocht in het winkeltje op de boot The girl on the train, om van mijn ponden af te komen en iets te lezen te hebben.

foto 3 (8)ecd.jpg

Ik las het eerste hoofdstuk op de boot en daarna legde ik het boek even weg. Kortom het pakte me nog niet. Afgelopen week pakte ik het boek weer op, begon ik opnieuw en kreeg ik een beetje een leesdepressie. Na het niet kunnen wegleggen van de thrillers van Samuel Bjork en Karin Slaughter was dit echt een deceptie. Dit boek kreeg enorm goede recensies en staat overal in de bestsellerlijst bovenaan en ik snap maar niet waarom (en gelukkig meer met mij).

Rachel de hoofdpersoon uit het boek reist elke dag met de trein naar Londen en elke dag stopt de trein bij een rood signaal en kijkt ze naar de huizen langs het spoor, naar de dagelijkse dingen die de mensen die daar wonen doen. Op een dag ziet ze iets verdachts en als de week erop blijkt dat de bewoonster van een van de huizen vermist is gaat Rachel naar de politie. Dat is wat er in het kort op de achterkant staat. Het idee klinkt me leuk in de oren, maar het wordt niet echt uitgewerkt en daarnaast voel ik echt zeer weinig sympathie voor de hoofdpersoon. Op Goodreads schreef iemand in een recensie dat ze de hoofdpersonage af en toe wel iets aan wou doen en daar sluit ik me volledig bij aan. Een recensie beschreef het boek als een trein wat op stoom komt en door dendert, helaas zie ik het verhaal meer als een boemeltje. Het is voorspelbaar en ik vind het oprecht knap dat de schrijfster hier 400 bladzijdes mee heeft weten te vullen en ik vind het knap van mezelf dat ik het heb uitgelezen. Ik heb trouwens de laatste 150 bladzijdes in een dag uitgelezen, niet omdat het boek zo goed was, maar omdat ik er wel klaar mee was en stiekem de hoop had dat het einde goed zou zijn, maar helaas.

Dus zo’n bestseller als het is volgens de media, daar ben ik het helaas niet mee eens. Ik vroeg het ook op Instragram en met mij waren er velen die het boek hadden gelezen en het niet met de hype eens waren. Maar mocht je zin hebben in een voorspelbaar, beetje spannend boek met een onsympathieke hoofdpersoon, dan moet je dit boek lezen!

Geef een reactie

