Granny stripe deken

In het voorjaar van dit jaar kocht mijn broer zijn eigen huis en wat is nu een leuker housewarming cadeau dan een heerlijke woondeken?! Dus die moest er komen, de kleuren had ik al vlot uitgezocht, namelijk antraciet met mint. Stoer en mannelijk. Het patroon wist ik ook al snel, namelijk de granny stripes, maar dan in een kleur dus.

dsc03855ecd

Ik begon de deken toen ik herstellende was van mijn neus operatie. Omdat het patroon makkelijk is en zich herhaalt kon ik het haken zonder teveel naar beneden te kijken en was het een perfect patroon voor dat moment.

Ik zette 180 lossen op en haakte met haaknaald 5,5 mm. Het garen wat ik gebruikte was weer van Royal en er zijn ongeveer 13 bollen in deze deken gegaan. Het patroon van de Granny Stripes kun je hier vinden op de site van Charami. Zij vertaalde het patroon wat oorspronkelijk bij Attic24 vandaan komt in het Nederlands.

Zelf haakte ik al eerder aan de hand van het patroon van de Granny Stripes mijn eigen deken in twee kleuren. Daar had ik de motivatie om van kleur naar kleur te werken en was ik erg gemotiveerd om weer een nieuwe kleur aan te hechten. Maar waar deze deken dus alleen maar antraciet is had ik dat minder en werd het best eentonig. Maar hij kwam af! Het huis van broederlief moest eerst nog verbouwd worden, dus had ik de tijd om de deken af te maken en er rand om te haken.

dsc03860ecd

De rand bestaat uit een rij vasten om de hele deken, dan een rij halve stokjes en vervolgens weer een rij vasten. Op deze manier is het een robuuste, stoere rand voor om zo’n stoere deken! Ik vind het een plaatje geworden en weet dat hij al goed gebruikt wordt op zijn nieuwe stekje!

4 gedachtes over “Granny stripe deken

  1. Wat een superleuke deken! Ik zocht ook nog een makkelijk patroon voor een deken, dus bedankt voor de inspiratie! Mooi randje trouwens ook! En je broer zal er warmpjes in zitten deze winter ;-)
    Groetjes, Sigrid

Geef een reactie

