Infinity sjaal

Op het moment ben ik getrouwd met mijn witte infinity sjaal die ik afgelopen voorjaar maakte. Vandaag deel ik het patroon met je! Op het moment dat deze post online komt zit ik trouwens in de auto naar het haakfeest van Frederika en Mabel van Crochet Addict. Ik heb er onwijs veel zin in en zal woensdag laten weten hoe het was! Maar nu terug naar mijn favoriete sjaal!

In de uitverkoop afgelopen voorjaar kocht ik een prachtige roze jas. Op het kaartje staat hij omschreven als winterjas, maar het is alles behalve een winterjas tenzij je in een zonnig oord winter viert. Ik gebruik hem dan ook als colbert op een spijkerbroek of zomerjas. En op een of andere manier had ik het idee dat ik het moest gaan combineren met een crème kleurige sjaal.

DSC03909ecd.jpg

Gewapend met twee bollen Royal garen van de Zeeman en een haaknaald 5 haakte ik een heerlijke infinity sjaal. Ik begon meteen in februari en begon toen aan een nieuw project en nog eens aan een nieuw project. Tussendoor haakte ik af en toe een toer aan deze sjaal en aan het eind van het voorjaar was hij dan ook af, net op het punt dat het smoordruk werd met de studie. Vandaar dat ik hem nu laat zien, want ook voor het najaar is hij heerlijk! En ik deel ook het super simpele patroon met je!

Start: Zet een lossenketting op van 220 vasten. Sluit met een hv in de eerste losse. Zorg er voor dat je ketting niet gedraaid is. (dat is een belangrijk puntje!)
Rij 1: 1 losse (telt niet als eerste steek) en daarna een vaste in elke losse. sluit met een hv in je eerste vaste. (220)
Rij 2: 1 losse (telt niet als eerste steek). 1 vaste in het derde lusje. Dit is het lusje wat onder de steek verscholen ligt. Dus niet de voorste lus, niet de achterste lus, maar de derde. Maak een vaste in alle derde steken. Dan komt de steek mooi naar voren te liggen. Sluit met een halve vaste in de eerst steek. (220)
Rij 3: 1 losse (telt niet als eerste steek). 1 vaste in de achterste lus. Herhaal dit de hele toer. Sluit met een halve vaste in de eerste steek.

Herhaal rij 3 tot je twee bollen op zijn of de gewenste hoogte bereikt is.

Mocht je problemen hebben met rij 2 dan kun je deze ook overslaan en meteen beginnen met rij 3. Dan krijg je het eerste randje niet, maar wordt je sjaal wel mooi.

DSC03910ecd.jpg

Doordat je telkens in de achterste lus haakt en in rondes krijgt je sjaal een heel grappig structuurtje wat ergens wel iets van breiwerk heeft. De achterkant van de sjaal is mooi vlak. Dus je zou hem ook andersom kunnen dragen.

Voor de koude dagen is deze sjaal perfect en zeg nou zelf hij past super bij de jas!

Geef een reactie

