Pannenlappen haken

Afgelopen vrijdagavond appte mijn moeder me of ik asjeblieft nieuwe pannenlappen voor Pake en Beppe kon haken. Er was haast bij geboden, want Pake had zijn pannenlappen per ongeluk in de vlammen gehouden, met desastreuze gevolgen. Mijn moeder appte meteen het patroon door wat gevolgd moest worden en o,ja de originele pannenlappen waren wit met blauw, maar een andere kleur was ook geen probleem.

Gelukkig heb ik voorraadje (lees: voorraad) katoentjes om uit te kiezen. Een ding wist ik zeker, de pannenlappen moesten blauw worden. Omdat het patroon met dubbele draad gehaakt wordt, worden er twee bollen gebruikt. Nu heb ik veel katoentjes, maar van weinig kleuren heb ik twee bolletjes. Ik koos uiteindelijk drie verschillende tinten blauw van het katoen van Sostrene Grene, dit garen is super zacht, haakt heerlijk en heeft een mooie matte uitstraling. Ik nam een draad van de buitenkant van de bol en van de binnenkant van de bol en haakte zo met dubbele draad.

IMG_0329ecd.jpg

Ik haakte 18 toeren in plaats van 19 toeren, want toen was een van de bollen op. De rand van picotjes om de pannenlappen haakte ik met het lichtste garen en ook weer met dubbel draad. Uiteindelijk zijn het twee prachtige pannenlappen geworden!

DSC03915ecd.jpg

Ik heb het dus gehaakt met 3 bollen van 50 gram katoen van Sostrene Grene volgens het patroon voor Opoes pannenlappen van de Gelukkige Naaister. Misschien kun je een pannenlap uit een bol halen, maar dan wordt het enorm krap (mijn pannenlap woog 47 gram, de afgeknipte draadjes niet meegerekend) en ik had ook al een toer minder. Dus ik zou gewoon voor drie bollen gaan. Ik haakte met haaknaald 4,5 mm en dus met dubbele draad.

3 gedachtes over “Pannenlappen haken

Geef een reactie

