Bobbeldekentje

Op internet kwam ik prachtige foto’s tegen van de retro deken van Karin aan de haak. Ze haakte een prachtige deken met gekleurde banen in een eenvoudige toch leuke steek, namelijk de blanket stitch of bobbelsteek. Ik moest en zou natuurlijk ook iets met die steek maken en dat werd dit grijs met witte babydekentje.

dsc03861ecdVoor het dekentje gebruikte ik 2,5 Royal van de Zeeman van wit en lichtgrijs en een halve bol mint, ook Royal. Ik wisselde telkens om de 6 toeren van kleur. Het handige is dat je dan het draad aan de zijkant kunt laten hangen en niet hoeft af te knippen. De volgende toer dat je de kleur nodig hebt gebruik je die draad weer. En zo hoef je ook minder draadjes af te hechten aan het einde. Jeej!

dsc03863ecd

Ik heb het dekentje gehaakt met haaknaald 5 mm. De uiteindelijke afmetingen zijn 75 x 90 cm geworden, dus niet alleen geschikt voor een baby, maar ook voor een iets ouder kind. Om te bepalen hoeveel lossen ik moest opzetten heb ik eerst een proeflapje gehaakt. Margareth van Bit of Color legt in deze blogpost heel helder uit hoe je een proeflapje haakt en zo kan bepalen hoeveel steken je op moet zetten.

Ik geloof dat ik 105 lossen heb opgezet, maar dit weet ik niet meer zeker omdat dit in de notities op mijn gecrashte telefoon staat en ik kan het niet na tellen, omdat het dekentje verkocht is. Maar het zal er nooit ver naast zitten.  Anyway het patroon kun je hier vinden op de blog van Karin aan de haak.

4 gedachtes over “Bobbeldekentje

  1. Goed gevonden van die draad meenemen, alles wat helpt om minder te moeten afhechten is dik oké :-)
    De deken is heel mooi geworden zo, ik moet deze steek dringend ook eens uitproberen!
    Groetjes, Sigrid

Geef een reactie

