Gehaakt huisje #1

Op de site van Sigrid van Kat Katoen las ik over haar verslaving van het haken van huisjes. En ik kreeg zelf ook wel leuke haakkriebels om iets in huisvorm te gaan haken, want het lijkt zo vrolijk en ik had er de perfecte bolletjes garen voor! Namelijk Glitter Soft verloopgaren van de Action. Het enige wat me tegenstond aan het patroon is dat er naaiwerk bij nodig is, je zet de verschillende onderdelen aan elkaar en laat ik mezelf nu net genoeg kennen om te weten dat ik dat vrolijk ga haken en daarna nooit aan elkaar zet… Dus… Maar dat haken van huisjes leek me wel heel erg leuk. In mijn hoofd bleef het malen en ik bedacht een patroon waar ik aan bijna één stuk door huisje kon haken en het aan elkaar naaien van onderdelen tot een minimum is beperkt, namelijk niks! Ideaal patroon voor mij!

Ik ging aan de haak en yes het huisje is geworden zoals ik wou! Vandaag deel ik het patroon zodat je dit schattige huisje voor Kerst nog af kunt hebben. ;)

dsc04091ecd

Je hebt nodig:
Haaknaald 4 mm
Soft Glitter garen van de Action
naald met stompe punt
schaar

Start: Haak een ketting van 24 lossen.

Rij 1: Haak een vaste in de achterste lus van de  tweede losse vanaf de naald. Haak een vaste in 21 achterste lussen van de lossenketting. Haak in de achterste lus van de laatste losse 3 vasten. Keer en haak nu in de voorste lussen van de lossenketting in de eerste 22 lussen een vaste. Haak in de laatste voorste lus 3 vasten. Nu heb je 50 steken.

Rij 2 – 25: Haak een vaste in elke steek (50).

Nu gaan we het dakje vormen. Dat doen we in twee keer. We beginnen eerst met de voorkant. Je hoeft verder nu geen draad te knippen of te doen, volg gewoon het patroon hieronder.

Rij 26: Haak 23 vasten. Haak de volgende steek samen en keer om.  (24) Doe een stekenmarkeerder in de steek na de mindering. Dit is de steek waarin je begint met het maken van de achterkant van het dakje.

Rij 27: Keerlosse. Haak 22 vasten. Haak de volgende steek samen en keer om. (23)

Rij 28: Keerlosse. Haak 21 vasten. Haak de volgende steek samen en keer om. (22)

Rij 29: Keerlosse. Haak 20 vasten. Haak de volgende steek samen en keer om. (21)

Rij 30: Keerlosse. Haak 19 vasten. Haak de volgende steek samen en keer om. (20)

Rij 31: Keerlosse. Haak 18 vasten. Haak de volgende steek samen en keer om. (19)

Rij 32: Keerlosse. Haak 17 vasten. Haak de volgende steek samen en keer om. (18)

Rij 33: Keerlosse. Haak 16 vasten. Haak de volgende steek samen en keer om. (17)

Rij 34: Keerlosse. Haak  15 vasten. Haak de volgende steek samen en keer om. (16)

Rij 35: Keerlosse. Haak 14 vasten. Haak de volgende steek samen en keer om. (15)

Rij 36: Keerlosse. Haak 13 vasten. Haak de volgende steek samen en keer om. (14)

Rij 37: Keerlosse. Haak 12 vasten. Haak de volgende steek samen en keer om. (13)

Rij 38: Keerlosse. Haak 11 vasten. Haak de volgende steek samen en keer om. (12)

Rij 39: Keerlosse. Haak 10 vasten. Haak de volgende steek samen en keer om. (11)

Rij 40: Keerlosse. Haak 9 vasten. Haak de volgende steek samen en keer om. (10)

Rij 41: Keerlosse. Haak 8 vasten. Haak de volgende steek samen en keer om. (9)

Rij 42: Keerlosse. Haak 7 vasten. Haak de volgende steek samen en keer om. (8)

Rij 43: Keerlosse. Haak 6 vasten. Haak de volgende steek samen en keer om. (7)

Rij 44: Keerlosse. Haak 5 vasten. Haak de volgende steek samen en keer om. (6)

Rij 45: Keerlosse. Haak 4 vasten. Haak de volgende steek samen en keer om. (5)

Rij 46: Keerlosse. Haak 3 vasten. Haak de volgende steek samen en keer om. (4)

Rij 47: Keerlosse. Haak 2 vasten. Haak de volgende steek samen en keer om. (3)

Rij 48: Keerlosse. Haak 1 vaste. Haak de volgende steek samen en keer om. (2)

Rij 49: Keerlosse. Haak de laatste twee steken samen en hecht af. (1)

Vervolgens steek je de draad in de steek met de stekenmarkeerder uit rij 25 en hecht je daar de draad aan met een losse. Vanaf daar volg je rij 26 t/m 47 nog een keer.

Als je dat hebt gedaan heb je twee losse dakjes aan een huisje. Vul het huisje lichtjes met opvulmiddel en haak de twee helften aan elkaar met vasten. Begin bij rij 26 en haak dan via de punt naar de andere kant.

Onder het haken van dit huisje bedacht ik nog een ander patroon om zelfs het huisje nog makkelijker te kunnen haken. Dit patroon deel ik volgende week vrijdag met jullie!

2 gedachtes over “Gehaakt huisje #1

  1. Gewéldig! Goed gevonden om het aan mekaar te haken :-) En mooie kleuren!
    Ik vind dat naaien niet zo erg, en er komt dan een goeie naad voor de vorm. Maar jouw manier lijkt me prima en ik ben benieuwd naar je volgende post!
    Bedankt voor de link!
    Groetjes, Sigrid (van Kat Kat Katoen)

Geef een reactie

