Omhaakte theedoek

Gister was het dan eindelijk en toch Sinterklaas. Dat het op maandag viel was aldus het nieuws voor vele ondernemers super gunstig, zo konden er op zondag nog cadeau’s worden gekocht. Vrijdag en zaterdag was er in het buurdorp al geen hol aan om boodschappen of inkopen te doen, overal was het idioot druk en er stond een file voor de parkeerplaats. Maar goed ook ik moest nog een paar cadeautjes halen. Ik had al een tijdje in mijn hoofd het idee zitten om een theedoek te omhaken. Dat is niets nieuws, ik heb dat wiel niet uitgevonden, maar toch is het wel heel leuk.

Bij de Hema hebben ze een tijdelijke collectie kersthanddoeken en kersttheedoeken en ik kocht van beide eentje in een felle rode kleur om cadeau te geven op Sinterklaas. Het omhaken van de thee doek laat ik je vandaag zien.

dsc04111ecd

Je hebt nodig:
– scherpe naald
– katoen garen (ik gebruikte Phildar Coton 3 Cerise en ik raad een volle bol aan, ik kwam in de problemen.)
– haaknaald 3 mm
– schaar
– liniaal
– fineliner
– theedoek ( ik gebruikte de rendier theedoek van de Hema)
– naald met stompe punt

Als eerste ga je op de theedoek om de centimeter een stipje zetten met de fineliner. Dit zijn straks de plekjes waar je de naald gaat insteken om een feston steek te maken. Ga helemaal rondom de theedoek. Ik deed de stipjes op de rand van het stiksel, op deze manier vallen de stipjes niet op en is het redelijk recht.

dsc04112ecd

Vervolgens knip je een flink stuk van het garen af en rijg je dit door de scherpe naald. Je gaat nu de feston steek maken rondom de rand van de theedoek. Zie hier een uitleg over de feston steek.

dsc04113ecd

Als je helemaal rond bent haal je de draad onder het eerste pootje door op deze manier sluit je de ronde. Vervolgens pak je de haaknaald en haak je om de lusjes van de festonsteek vasten. Per lusje haakte ik 2 vasten en in een grote lus zelfs 3 vasten. Herhaal dit tot je helemaal rond bent. In de hoek steken maak je of 3 vasten als het een klein hoekje is of 5 vasten als het een grotere hoeklus is.

dsc04114ecd

Ik heb de ronde niet gesloten met een halve vaste maar ik ben meteen door gegaan naar het schulppatroontje. Dit patroon haak je als volgt. *Sla de eerste twee vasten over. Haak in de volgende steek 5 stokjes. Sla twee steken over een haak een vaste.* herhaal dit. Omdat ik in een hoek begon was mijn eerste schulpje een hoekschulp. In de hoekschulp haak je geen 5 stokjes, maar 7. Het is ook mogelijk dat je in de hoek uitkomt met een vaste, het is soms namelijk even prutsen hoe je uit komt, maar als je uitkomt met een vaste is het ook goed. Zorg er wel voor dat alle 4 de hoeken hetzelfde zijn. En wat ik zeg dat is soms prutsen, soms moet je even een steekje meer of minder overslaan op dezelfde hoeken uit te komen. Maar uiteindelijk is het resultaat leuk! Werk de draadjes weg en je bent klaar!

 

 

 

3 gedachtes over “Omhaakte theedoek

Geef een reactie

