Granny takes a dip

Afgelopen november vroeg ik de leerlingen uit mijn mentorklas of ze dit jaar ook Sinterklaas wilden vieren. Ze reageerden niet echt enthousiast, want een gedicht of een surprise is zoveel werk. Dus er zou geen Sinterklaas gevierd worden. Helaas. Toen ik even later in gesprek was met een collega vertelde hij dat hij Sinterklaas op een leuke grappige manier doet met zijn mentorklas, namelijk aan de hand van meegenomen overtallige schone, gekke dingen van thuis en dan een soort cadeauspel door middel van pictionary. Soort van raad het plaatje.

Anyway dat voorstel ging er bij mijn mentorklas ook niet echt in, want ja wat moet je dan meenemen van thuis? Maar (inmiddels bijna december) het zou toch wel leuk zijn om toch Sinterklaas te vieren, maar dan zonder surprise en gedicht. Ja toch? Je begrijpt het al, ik ging overstag met de voorwaarde dat ze het wel allemaal super leuk zouden inpakken. Klas akkoord, zegt een leerling ‘Ja maar mevrouw, dan is het dus alsnog een surprise.’ Juistem!

En zo kwam het dat ik met de mentorklas ‘SinterKerst’ vierde, want inmiddels was het half december. Het lootje wat ik trok was een leerlinge met zeer weinig wensen, behalve dan een Tony Chocolony oranje reep. Ik besloot voor haar een sjaal te haken naar het idee van Granny takes a dip. Dit is een idee van garen merk Bernat, tenminste dat vond ik op Pinterest. Maar hun patroon werd me veel te groot, Dat arme kind had dan een dekentje om haar nek gehad. Omdat de Granny takes a dip weinig anders is dan een sjaal gehaakt in de granny stripe met twee kleuren vond ik dat ik dat zelf ook wel kon.

dsc04140ecd

Voor de sjaal (35 x 180 centimeter) gebruikte ik vijf bollen Royal garen van de Zeeman. Drie bollen grijs, twee bollen bordeauxrood. En ik gebruikte haaknaald 5,5 mm. Ik begon met het opzetten van 44 lossen (meervoud van 3 + 2) en volgde het vertaalde patroon van Charami. Ze legt het helder en duidelijk uit en sowieso is dit een patroon dat heerlijk weg haakt!

Na 32 rijen rood ging ik over naar grijs. Van het grijs haakte ik tweeënhalve bol op voordat ik weer 32 rijen met rood haakte. En als laatste maakte ik van het restje rood nog kwastjes voor aan de sjaal en hij was klaar!

dsc04142ecd

Het is een heerlijke grote en warme sjaal geworden en ze was er erg blij mee! Zelf vind ik sjaals in twee kleuren erg leuk! De foto’s zijn dit keer wat donkerder dan normaal, omdat de sjaal natuurlijk op het laatste moment af was. ;)

Een gedachte over “Granny takes a dip

Geef een reactie

