Granny talk

Laatst las ik op Instagram het oproepje van Mabel van Hip met Kleur om een granny te haken voor een warmte deken voor iemand anders. Een leuk initiatief waarbij je dus een granny haakt en deze vervolgens opstuurt en iemand er een deken voor iemand anders van maakt. Natuurlijk haakte ik aan en dat bracht mij op het idee om eens een post vol granny’s te maken. :)

img_1382ecd

Ik wou als bijdrage aan de deken geen standaard granny haken, dus op Pinterest zocht ik om inspiratie en dat vond ik er zeker! Ik vond daar de Victorian Lattice Square van Destany Wymore. Het patroon kun je hier gratis vinden op Ravelry. Ik haakte met katoen garen van de Sostrene Grene en haaknaald 3,5. Door het gebruik van de haaknaald 3,5 is het een los, maar lekker soepel lapje geworden. Maar helaas het viel te groot uit om te gebruiken voor de warmte deken. Aan de andere kant niet zo helaas, want ik vind hem prachtig. En ik denk er over om er een soort van deken (daar gaan we weer) van te maken voor op de veranda. Maar we zullen zien, eerst nog al die andere projecten afmaken!

img_1400ecd

Vervolgens zocht ik verder om inspiratie en vond ik deze prachtige granny square die ik vervolgens haakte met drie kleuren Scheepjes Catona ( 128, 251 en 398) en haaknaald 3. Het gebruik van de kabels in het haakwerk maakt het wel een leuke granny om te zien. Het patroon is van Pasta & Patchwork en kun je hier vinden.

DSC03178ecd

Een granny waar ik ook nog steeds mee bezig ben is de Sunburst Granny square. Heerlijk werkje, vooral voor in de zomer. Ik vind het zomers niet lekker om zo’n hele lap van een deken op je schoot te hebben dus dan schiet het maken van de granny’s wel een beetje op. Ik heb alle gele rondjes al klaar, maar nu de rest nog. Oh en al die draadjes om af te hechten. Maar hey we gaan rustig door en de vertaling van het patroon kun je hier op mijn blog vinden.

75735-resultaat3

Een granny patroon wat nog steeds hoog op mijn ‘to haak’ lijstje staat is natuurlijk de Finse granny square. Ik denk dat deze granny square het ook mooi doet als onderzetter als je het in dikker katoen garen gaat haken. Ooit ga ik hem haken, maar nu nog niet. Mocht je hem willen haken het patroon kun je hier vinden op de blog van Raad met Draad.

Foto's 1415 973ecd

Natuurlijk kan de simpelse granny, maar mooi in zijn eenvoud niet ontbreken. Hij haakt lekker weg. Je kunt hem haken in een of meerdere kleuren en het is een ideale granny om restjes op te maken. Ik haakte er een hele bonte deken van en er ligt nog een granny deken in afwachting van het samen naaien. M0cht je een opfrissing willen in hoe het patroon ook alweer in elkaar zit? Ik schreef het een keer volledig uit.

FOTO

Kijk hier zou een mooie foto komen van een roze solid granny square. Hartstikke leuk, maar hij is al een week zoek… Ergens daar in dat oerwoud op mijn bureau ligt hij. To be continued

Een ander van mijn granny favorieten is de solid granny square. Ik vind hem ook gewoon weer prachtig in zijn eenvoud. Deze granny haakte ik om uit te proberen en gaat richting Leeuwarden voor het project van Palet van de grootste gehaakte deken van de wereld. Hiervoor moeten de vierkantjes 10 bij 10 cm meten en dat meet deze precies. Wil je meer weten of ook aanhaken voor de actie van Palet, de informatie kun je hier vinden.

DSC02568ecd

Natuurlijk mag een foto van mijn bonte granny deken niet ontbreken. De andere deken is dus nog in wording, alle vierkantjes zijn klaar, maar nu moeten alle draadjes nog afgehecht en moet ik alles nog samen naaien. Jeetjemina wat een klus is dat. Voortaan ga ik ze samenhaken, want dat samen naaien is gewoon niet mijn hobby. Anyway mocht je ook granny’s samen gaan naaien, dan vind je hier een tutorial van mij hoe je dat doet.

Ik kan nog wel even door kletsen en een hele post vol spammen met prachtige granny patronen, maar dat ga ik later eens doen. Eerst maar eens draadjes afhechten en mijn deken af maken!

9 gedachtes over “Granny talk

  1. O wat leuk om te zien met de Victorian Lattice Square ben ik ook mee bezig om een deken te maken. Leuk patroontje die je zo onder de knie hebt of niet.

      • Ik haak hem met Flora van Drops 65%wol en 35% Alpaca, in allerlei kleuren. Het gaat wel een project van een paar maanden worden want het is vooral een project die ik meeneem als ik weg ga. Die kleine vierkantjes handiger mee te nemen dan een heel groot project

  2. Wow, die kleurrijke deken!! En ik hou ook van granny’s!
    Zeg, ik doe samen met een paar andere blogs mee aan de Granny Spiration Challenge, elke eerste zaterdag van de maand ( morgen dus ook ). Deze post zou je daar dadelijk aan kunnen linken, want er is ook een link party op het blog van EyeLoveKnots. En je kan meedoen aan de giveaway! Dus als je zin hebt, kom je maar eens kijken ( mijn post is gepland voor morgenavond – en ik geef dan de link naar de link party en give away ).
    Groetjes en alvast fijn weekend,
    sigrid

  3. Thank you so much for sharing with us at the GrannySpiration Challenge :) I love the idea of making a square for someone. Oh the things one could build with oodles of squares – blankets, scarves, shrugs, hats… To provide lots of comfort.

  4. Je zou voor deze deken ook nog een rand om alle granny-vierkanten kunnen haken, waarbij je ze direkt aan elkaar haakt. Dan heb je het probleem van naaien opgelost. En krijg je een andere deken dan je vorige. Het geeft een heel leuk effect aan je deken. Succes in ieder geval.

Geef een reactie

