Gehaakt peuter/kinderdekentje

In mijn werkkamer ligt nogal een voorraad(je) aan Royal garen van de Zeeman… Ik besloot dat de kerstvakantie een mooi moment zou zijn om eens een start te maken met het verkleinen van deze voorraad en wel met het haken van een peuter/kinderdekentje. Ik begon vrolijk op 24 december en haakte een paar toeren weg. Ondertussen begon ik na te deken over het streeppatroon wat ik in het dekentje wou hebben, maar daar kwam ik niet helemaal uit. Onder de kerstnachtdienst zat ik in mijn hoofd te rekenen, terwijl een shantykoor(!!) kerstliederen zong. Ja wat zal ik zeggen, de kerstnachtdienst is hier altijd een bijzonder gebeuren.

Gelukkig was de oplossing vrij simpel en had ik dat vlot uitgerekend. Ik wou graag een dekentje van 100 bij 130 cm en dat is gelukt! Ik haakte de deken met Royal van de Zeeman en haaknaald 5,5 mm. Vandaag deel ik met je hoe ik het dekentje haakte.

dsc04247ecd

Om het dekentje te maken heb je 6 of 7  bollen mintgroene Royal nodig en twee bollen grijze Royal (ik precies uit met twee bollen). Start met het opzetten van 131 lossen en volg daarna het patroon voor de Granny Stripe zoals hij op de site van Charami staat.

Ik haakte 12 toeren met mint en vervolgens 4 toeren met grijs. Daarna begon ik met mijn strepen patroon. * Ik haakte 14 toeren met mint en vervolgens 4 toeren met grijs*. Dit herhaalde ik hierna nog 4 keer, zodat je in totaal 5 x een blok van 14 toeren mint en 4 toeren grijs hebt, naast je begin blok van 12 toeren mint en 4 toeren grijs. In totaal heb je zes keer 4 toeren grijs, twee keer 12 toeren mint en daar tussen in vijf keer 14 toeren mint. Vervolgens haakte ik nog 12 toeren mint en als laatste een rij vasten met mint om de deken een beetje stevigheid te geven.

dsc04248ecd

Omdat ik de kleuren telkens na een even aantal toeren liet wisselen kon ik de draden aan de zijkant laten hangen en bij de volgende kleurwisseling weer opnemen. Dit scheelt je echt heel veel draadjes afhechten!

Als laatste haakte ik nog een rand om de deken. Dit deed ik door eerst rondom de deken een toer vasten te haken (drie vasten in de hoeksteek) en als laatste haakte ik een toer met halve stokjes op de toer met vasten (weer drie halve stokjes in de hoeksteek).

dsc04249ecd

De laatste draadjes wegwerken en klaar is dit dekentje!

Een gedachte over “Gehaakt peuter/kinderdekentje

Geef een reactie

