Omhaakt kussen

Laatst liet ik het kussen van de Haakfabriek al zien met het hertje. Om te oefenen omhaakte ik eerst op een simpele manier een kussen, maar dit is best een verslavend werkje. Dus leende ik een leuk boek vol met randjes van mijn moeder en omhaakte ik nog een kussen.

 

DSC04231ecd

In het boek met randjes staan allemaal gehaakte randen voor bijvoorbeeld om dekens heen. Per rand staat er uitgelegd hoeveel meter garen je voor een centimeter van de rand nodig hebt. Het staat niet beschreven over hoe je deze randen meteen om een haakwerk heen haakt, maar met een beetje aanpassing is het wel te doen. Ik koos voor randje 36 en haakte met drie kleuren roze garen. Phildar Coton 3 Rosée (01) als buitenste rand, Scheepjes Catona Mashmellow (518) als middelste kleur en Phildar Coton 3 Guimauve (57) voor de festonsteek en het eerste randje met vasten. Ik begon met het maken van  een festonsteek netjes om de centimeter en haakte daarna het patroon met haaknaald 2,5 mm.

DSC04238ecd

Het maken van de festonsteek vond ik nog bijna het meest tijdrovende klusje, het haken ging lekker vlot. :) In totaal waren het zes toeren en omdat het met katoengaren is gedaan is het wat ‘dik’, misschien dat ik een volgende keer nog voor dunner garen zoals Durable garen of voor Phildar Coton 2 zou kiezen. Over de gekozen kleurtjes ben ik helemaal tevreden!

DSC04241ecd

Ik vind het een plaatje voor op de bank en ben er helemaal blij mee! Het kussen wat ik gebruikte kocht ik bij de Ikea en het hert maakte ik er op met textielverf. Hoe je dat doet kun je in deze tutorial lezen.

Het kriebelt nu alweer om snel weer een kussen te maken!

Geef een reactie

