Bobbeldekentje

Vorig jaar haakte ik al eens een bobbeldekentje en verkocht ik het op de Centrale As markt. Dit keer werd me gevraagd om een bobbeldekentje in opdracht te maken voor een baby die nog onderweg is. Waar ik de vorige keer niet bij hield om de hoeveel rijen ik van kleur wisselde of met hoeveel lossen ik gestart ben, heb ik dat nu bijgehouden.

DSC04311ecd

Voor dit dekentje heb je nodig:
– haaknaald 5 mm
– haaknaald 5,5 mm
– 3 bollen wit garen (Royal Zeeman)
– 3 bollen licht grijs garen (Royal Zeeman)
– halve bol mint garen (Royal Zeeman)
– naald met stompe punt
– werkbeschrijving bobbelsteek (op deze blog vind je de omschrijving)

Zet 117 lossen op met haaknaald 5 mm (of 5,5 mm als je wil dat de lossenketting iets ruimer is). En volg dan het patroon met haaknaald 5 mm.

Ik wisselde van kleur na 12 toeren en liet weer de draden aan de zijkant hangen. Om dat je om een even aantal toeren wisselt kun je dan gewoon de draad weer oppakken en verder haken. Zodoende hoef je minder af te hechten. Handig!

Voor de rand haakte ik een rand met vasten rondom met haaknaald 5,5 mm (in de hoeken 3 vasten). Voor de tweede rij haakte ik in elke steek een half stokje, behalve in de hoeksteken, hierin haakte ik 3 halve stokjes. Als laatste haakte ik nog een derde rij van vasten. Ook hier haakte ik in de hoeksteken 3 vasten. Zo krijg je een mooie simpele en stoere rand rondom de deken.

Het is een heerlijk dekentje geworden en doordat een makkelijk patroon is haakt het lekker vlot weg. Heerlijk voor bij de tv!

DSC04314ecd

Een gedachte over “Bobbeldekentje

Geef een reactie

