Olifantje bijtring bevestigen aan een ring

Wat zijn ze schattig hé? Op Pinterest zag ik deze schattige olifantje bijtringen voorbijkomen.

dsc04051ecd

Ik moest en zou er ook een maken en na de eerste was ik meteen verslaafd! Alleen ben ik minder dol op afwerken en in elkaar zetten… Daar ben ik vast niet de enige in. Lang lagen er olifantjes te wachten om in elkaar gezet te worden en eigenlijk is het gewoon een kwestie van beginnen en dan doorgaan. ;) In het patroon staat niks over hoe het olifantje aan de bijtring te bevestigen en ik wou het wel erg stevig doen, dus bedacht ik de volgende methode die ik vandaag met jullie deel.

dsc03893ecd

Als eerste haak je de twee kanten van het olifantje, vul met vulling en eventueel een rammelschijfje of knisperfolie. De Nederlandse vertaling van het patroon kun je hier vinden. En deze twee kanten haak je met vasten rondom aan elkaar. Laat het rugje open voor ongeveer 3 à 4 cm.

Patroon bevestigingslapje: 

Haak dan 7 lossen.
Rij 1: Haak een vaste in de 2de losse vanaf de haaknaald, haak ook een vaste in de andere 5 steken (6)
Rij 2: Haak een keerlosse en haak dan vervolgens in elke steek een vaste (6).

Herhaal rij 2 tot je lapje om de bijtring past zoals op de foto hieronder.

dsc03903ecd

dsc03904ecd

Haak dan een keerlosse en steek dan je haaknaald door de eerste vaste, maar ook door de eerste vaste van je allereerste opzet rij. Haak in deze steek een vaste. Doe dit ook in de andere steken, op deze manier haak je beide kanten aan elkaar vast.

dsc03905ecd

Als je dat hebt gedaan zitten beide kanten goed stevig aan elkaar vast.

dsc03906ecd

Vervolgens haak je weer een keerlosse en een vaste in elke steek (6).
Dit doe je net zo lang tot je het lapje lang genoeg vind. Hecht de draad af en steek het lapje tussen de twee delen van de rug van de olifant en naai stevig vast.

dsc03907ecd

En tadaa! Je olifantje is klaar!

18 gedachtes over “Olifantje bijtring bevestigen aan een ring

    • Hoi Roos,
      Leuk dat je een reactie achterlaat! Knisperfolie kun je kopen bij bijvoorbeeld de webshop Creamijn. Zij hebben een groot assortiment aan bijtringen, rammelkralen, rammelschijfjes en dus ook knisperfolie.
      Veel plezier!

      • Het patroon van de drie olifantjes die aan een touw geregen zijn,daarvan zou ik willen weten of ik net als aan de bijtring ook een soort lusje moet haken waar het touw doorgeregen kan. Mijn olifantjes zijn klaar ,alleen dit nog !please help

  1. Wat voor garen gebruik je? En welke haaknaald? En de diameter van de ring? :) Dit kan ik namelijk ook niet terugvinden bij het patroon voor het olifantje

Plaats een reactie